Ne găsiți și pe:

Nutriție

Sfatul medicului. Cum să scăpăm fără probleme medicale de Crăciun

Publicat

pe

După 41 de zile de post, perioadă în care ne-am abţinut de la produsele de origine animală, odată cu sărbătoarea Crăciunului primim dezlegare pentru toate tipurile de alimente. Specialiştii recomandă totuşi să fim cumpătaţi, să nu ne grăbim să mâncăm chiar din toate bucatele deodată şi nici să consumăm mult alcool. Abuzurile alimentare pot duce și la agravarea unor afecțiuni preexistente, ne atenţionează medicul nutriţionist Carmen Ungureanu, specialist în diabet, nutriție și boli metabolice.

Bucatele tradi­țio­nale extrem de gustoase și apetisante, precum și atmosfera de destindere în familie ne pot împinge să facem combinații inedite de alimente și să mâncăm prea mult. Pentru a evita unele probleme care pot apărea, doctorul Carmen Ungureanu ne recomandă ca „după perioada de post să ne alegem cu atenție alimentele pe care le vom consuma. Nu este nevoie să ne umplem farfuria cu toate mâncărurile specifice acestei perioade: tobă, caltaboși, sarmale, piftie, cârnați, salată boeuf, salată de vinete, cozonac ori prăjituri. Sunt suficiente zile de sărbătoare și putem alege, pe rând, în fiecare zi, alt produs pe care să-l mâncăm”, ne spune medicul Ungureanu.

Un alt aspect important de care trebuie să ținem seama este modul în care combinăm corect alimentele, căci masa de Crăciun este una îmbelșugată și, fie că suntem în familie sau într-o vizită, a gusta din toate bunătățile realizate de gazdă este o formă de-a o onora și atunci provocarea devine una și mai mare. În această privință medicul spune ca „la masa de sărbători să nu mâncăm mai mult decât la o masă obiș­nuită. Două feluri de mâncare sunt mai mult decât suficiente.

Chiar dacă masa de Crăciun se întinde pe o perioadă mai lungă de timp, nu e recomandat să mâncăm mai mult în tot acest timp. Putem alege un aperitiv ușor, cu brânză de vaci slabă, legume proaspete, mezeluri slabe, chifteluțe din piept de pui sau curcan preparate la cuptor, salată boeuf și salată de vinete preparate fără maioneză, doar cu iaurt și muștar. La felul principal se poate consuma o porție de friptură de pui, curcan, mușchi de porc, alături de salată ori murături, sau pește slab gătit la grătar sau cuptor. Dacă dorim să avem la masa de sărbători sarmale, vom alege să le mâncăm cu multă varză și puțină mămăliguță, împreună cu câteva linguri de iaurt semidegresat. Două sarmale de mărime medie sunt suficiente. În acest caz, putem alege ca în locul antreului să luăm o supă de legume. În această perioadă a anului plină de tentații culinare e bine să nu uităm și de mișcare, de plimbări în aer liber, dacă este posibil, după fiecare masă principală”, a precizat dr. Carmen Ungureanu, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice.

Una dintre combinațiile pe care le întâlnim în perioada sărbătorilor este cea dintre mâncărurile grase și alcool. În această privință medicul recomandă ca, dacă dorim în mod deosebit să asociem și un pahar cu vin roșu, el să fie consumat după masă și să nu uităm să ne hidratăm suficient (pentru 1 pahar de vin să bem 3 pahare de apă).

Alimentele pline de grăsimi, cum sunt aceste bucate tradițio­nale, asociate cu consumul crescut de alcool pot conduce de la simple indigestii până la colică biliară sau chiar pancreatită acută. Dar medicul ne atrage atenția că „abuzurile alimentare pot duce și la agravarea unor afecțiuni preexistente (gastrită, hepatită cronică, dezechilibrarea diabetului zaharat). De aceea mode­rația este importantă în această perioadă, atât din punctul de vedere al alimen­tației, cât și al consumului de băuturi alcoolice”, a adăugat dr. Carmen Ungureanu.

În cazul în care apare un disconfort digestiv ușor din cauza alimentației, medicul îndeamnă la „repaus digestiv, iar la mesele ulterioare, consumul de alimente ușor digerabile (lactate și brânzeturi semidegresate, pâine prăjită, ciorbe de legume, pește slab la grătar). În funcţie de simptomatologie, putem utiliza diferite ceaiuri din plante medicinale sau medicamente de tipul antiacidelor, prokinetice intestinale sau dimpotrivă laxative (e bine ca medicația să fie folosită doar la recomandarea medicului curant). În caz de agravare a simptomatologiei este necesar să soliciți, fără întârziere, un consult medical specializat”, a adăugat medicul Carmen Ungureanu.

(Dr. Carmen Ungureanu este medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice în cadrul Clinicii ­Nutrislim din București)

sursa: ziarullumina.ro

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nutriție

Rețete de la mănăstire. Mălaiul – un bun înlocuitor al cerealelor cu gluten

Publicat

pe

Făina de mălai (mălaiul sau mămăliga) este un aliment tradițional consumat încă din cele mai vechi timpuri. Porumbul este o materie primă foarte versatilă pentru industria alimentară, obținându-se din el: amidon, fructoză, sirop de fructoză, furaje etc.

Porumbul se cultivă pe scară largă și este, din păcate, primul aliment ce a fost modificat genetic. Pentru consum este recomandată varianta BIO de porumb și mălai. Mălaiul este bogat în acizi grași nesaturați, conține multe hidrocarburi, amidon, albumine, foarte multe vitamine din grupa B, vitamina E, vitamina K, fier, fosfor, magneziu, zinc, potasiu și fibre.

Chiar dacă prin fierbere își pierde din substanțele nutritive, peste 60% dintre acestea se păstrează. Boabele de porumb conțin substanțe cu efecte detoxifiante, care ajută ficatul la eliminarea toxinelor și la prevenirea cirozei, insuficienței hepatice sau a altor boli de ficat. Are efect asupra stresului, fiind bogat în vitaminele din grupul B, mai ales vitamina B1, care acționează asupra funcției sistemului nervos, a mușchilor inimii și asupra producției de globule roșii. Gastrita hiperacidă și ulcerul sunt ameliorate de consumul de mămăligă caldă în loc de pâine.

Porumbul are proprietăți astringente, diuretice, antiinflamatoare, tonice, fiind utilizat mai întâi ca aliment și apoi ca plantă medicinală. Terciul de mălai poate reduce cu 20% riscul de afecțiuni ale celulei hepatice, iar mămăliga crește secreția și evacuarea bilei. Consumul de mămăligă reglează concentrația de glucoză din sânge, fiind de folos diabeticilor. Porumbul nu conține gluten, fiind recomandat persoanelor care suferă de boala celiacă, și înlocuiește cu succes orezul, grâul și alte cereale cu gluten.

Turtă de mălai 

Ingrediente: 3 căni de făină de mălai, 1 cană făină de grâu, apă, sare, 1 linguriță boia, 1 linguriță chimen, 1 praf de copt, 1 ceapă mare, 1 ardei gras, 1 morcov ras, 1 lingură ulei de măsline, o cană apă minerală, o cutie de smântână de soia, piper, turmeric.

Mod de preparare: Se taie ceapa mărunt și se pune la călit cu uleiul de măsline, după care se adaugă morcovul ras pe răzătoare și ardeiul gras tocat mărunt, sarea, piperul, turmericul; se lasă la călit 4-5 minute la foc mic, apoi se dau la răcit. Într-un vas, se pun făina de mălai, făina de grâu, boiaua de ardei, chimenul, praful de copt, apa minerală și smântâna de soia; se omogenizează bine, apoi se adaugă legumele călite, după care amestecul rezultat se pune într-o tavă de cuptor, tapetată cu hârtie de copt. Se dă la cuptor la temperatura de 180 grade până se rumenește. Se servește turta caldă cu brânză tofu și iaurt vegetal.

Prăjitură cu mălai și afine 

Ingrediente: 200 g făină de mălai, 100 g făină de grâu, 200 g margarină, 200 ml lapte de ­cocos sau soia, 200 g zahăr, 2 lingu­rițe praf de copt, un praf de sare, zahăr vanilat, 200 g afine.

Mod de preparare: Într-un bol se amestecă făina de mălai cu făina de grâu și cu praful de copt, apoi se adaugă margarina topită, zahărul, sarea, vanilia, laptele de cocos/soia, se amestecă bine până se obține un aluat ca de chec. Afinele spălate în prealabil și uscate se dau prin făină, apoi se toarnă peste aluat și se amestecă ușor cu o paletă. Compoziția rezultată se pune ­într-o tavă tapetată cu hârtie de copt. Se coace 20-30 de minute la 180 de grade.

sursa: ziarullumina.ro

Citeste mai mult

Nutriție

STUDIU. Cum adoptă românii un stil de viață sănătos

Publicat

pe

În perioada 20 martie – 7 aprilie 2019, AlimenteSpeciale.ro, magazin online specializat in comercializarea de produse dietetice și terapeutice, a realizat un studiu menit a releva ce înțeleg românii printr-un stil de viață sănătos, precum și alte aspecte importante în ceea ce privește acest subiect.

La sondaj, au participat 734 de persoane interesate de un stil de viață sănătos, atât femei, cât și bărbați, aparținând tuturor categoriilor de vârstă.

Cercetarea a constat în completarea unui chestionar cu 10 întrebări și a fost realizată în exclusivitate în mediul online.

“O primă concluzie interesantă pe care o putem desprinde din rezultatul sondajului este faptul că femeile de până în 30 de ani reprezintă categoria cea mai interesantă de un stil de viață sănătos. Dacă în ceea ce privește sexul persoanelor interesate de acest subiect (92.2% femei) nu suntem absolut deloc surprinși, în ceea ce privește vârsta acestora, surpriza este nu doar mare, cât și una extrem de îmbucurătoare. Astfel, nu mai puțin de 71.4% dintre persoanele care au ales să participe la sondaj sunt persoane de până în 30 de ani, ceea ce înseamnă că, din fericire, tinerii devin din ce în ce mai conștienți că un stil de viață sănătos este deosebil de important. Dintre aceștia, 42.1% consideră că momentan urmează un stil de viață sănătos, în timp ce 57.9% sunt de părere că deocamdată nu se pot încadra în această categorie și că mai au mai au nevoie de schimbări ale stilului actual de viață”, a declarat Maria Martac, director general al AlimenteSpeciale.ro.

Care este cel mai important aspect al unui stil de viață sănătos?

În ceea ce privește aspectele esențiale unui stil de viață sănătos, cei mai mulți dintre respondenți (89.1%) au indicat alimentația ca fiind factorul cel mai important. De asemenea, participanții la sondaj consideră că mișcarea (70.6%), somnul (54.4%), managementul stresului (43.1%) și socializarea (20.7%) sunt, în ordine, ceilalți factori determinați pentru un stil de viață sănătos.

“Evident că alimentația și mișcarea reprezintă aspecte extrem de importante, efectiv indispensabile, pentru sănătatea noastră. În plus, însă, și ceilalți factori, somnul, managementul stresului și socializarea, pot avea o contribuție deosebită pentru starea de sănătate și nu trebuie, în niciun caz, să fie ignorați sau subestimați. Spre exemplu, cercetările întreprinse în ultimii ani au concluzionat că un somn de calitate, odihnitor și suficient ca perioadă de timp, este cu mult mai important pentru organism decât se credea. De altfel, voci importante ale lumii științifice susțin că somnul poate fi la fel de important pentru sănătate precum este alimentația. De asemenea, aș mai menționa că persoanele cele mai longevive din lume (locuitorii așa-numitelor Blue Zones), care depășesc frecvent vârsta de 100 de ani, au o alimentație sănătoasă, fac mișcare în mod regulat, se odihnesc corespunzător, duc o viață lipsită de stres și plină de interacțiune socială. Așadar, toate aceste aspecte sunt foarte importante și, repet, este indicat să le acordăm atenția necesară, fără excepție”, a subliniat reprezentanta AlimenteSpeciale.ro.

Care este alimentația persoanelor interesate de un stil de viață sănătos?

Alimentele care nu lipsesc din dieta zilnică a persoanelor interesate de un stil de viață sănătos sunt, în ordinea indicată de cei mai mulți respondenți, fructele și legumele (63.7%), cerealele (51.7%), carnea (40.8%), lactatele (34.5%), leguminoasele (23.5%) și peștele (7.3%).

“Dacă este să ținem cont de recomandările actuale ale specialiștilor în nutriție și de rezultatele celor mai noi și importante studii realizate în domeniu, nu putem discuta de o alimentație sănătoasă în lipsa unui consum zilnic de fructe și legume (în special legume). De aceea, luând în considerare partea plină a paharului, putem aprecia datele rezultate destul de încurajatoare – mă refer în special la consumul relativ crescut de fructe și legume, dar și la diminuarea aportului de carne și lactate din dieta zilnică. În orice caz, este interesant de observat modul în care vor evolua aceste date și în viitoarele cercetări pe care intenționăm să le întreprindem”, a declarat Maria Martac.

Chestionați cu privire la ceea ce presupune, în principal, o alimentație sănătoasă, participanții la studiul realizat de AlimenteSpeciale.ro au indicat consumul de preparate gătite în casă din ingrediente integrale (63.4%), alimente bio (organice) (45.2%), alimente neprocesate (43.6%), alimente provenite din agricultura locală (35.5%), hrană predominant vegetariană (vegană) (25.1%) sau hrană compusă în principal din produse de origine animală (carne, ouă și lactate) (23.2%).

“Într-adevăr, și noi, cei de la AlimenteSpeciale.ro, am sesizat interesul crescut pe care au început să îl aibă românii pentru alimentele bio (organice). Aceștia s-au documentat asupra diferențelor dintre acestea și produsele din agricultura convențională, au testat, au sesizat calitatea sporită în ceea ce privește gustul și beneficiile, alegând, astfel, din ce în ce mai des alimente organice, trendul fiind unul crescător”, a declarat reprezentanta AlimenteSpeciale.ro.

Care sunt alimentele considerate a fi cele mai dăunătoare sănătății?

Persoanele interesate de un stil de viață sănătos consideră că cele mai dăunătoare alimente pentru sănătate sunt zahărul (78.2%), produsele care conțin grăsimi saturate și colesterol (62.7%), fructele și legumele tratate cu pesticide (38.4%), cerealele rafinate (35.4%), carnea și lactatele provenite din ferme industriale (26.8%), uleiurile vegetale industriale (21.5%), cerealele care conțin gluten (8.8%) și produsele de origine animală (7.3%).

“Se poate observa faptul că, în privința pericolelor pe care le implică consumul de zahăr, oamenii sunt bine informați. Pe de altă parte, din păcate, cerealele rafinate, care au aceleași efecte negative asupra organismului ca zahărul, sunt indicate de prea puțini respondenți ca fiind dăunătoare. De asemenea, mii de studii realizate în ultimii ani arată că uleiurile vegetale industriale (floarea-soarelui, soia, rapiță) sunt extrem de dăunătoare sănătății, acestea fiind grăsimile care ar trebui eliminate, în primul rând, din dietă. Cu toate acestea, oamenii continuă să creadă teoria emisă în urmă cu 50 de ani, conform căreia grăsimile saturate și colesterolul ar fi dăunătoare, deși aceastea s-au dovedit a fi, în realitate, inofensive și, dimpotrivă, chiar folositoare organismului. Cred, cu tărie, că este nevoie ca publicul să fie bine informat, în concordanță cu descoperirile științifice ale zilelor noastre”, a mai declarat Maria Martac.

În ceea ce privește alimentele la care respondenții ar renunța cu cea mai mare greutate, rezultatele sondajului indică, în ordine, zahărul (29.3%), cafeaua (19.2%), carnea (19.1%), pâinea și alte produse făinoase (18.1%) și lactatele (10.9%).

Doar 1 din 5 persoane interesate de un stil de viață sănătos folosește frecvent suplimentele nutritive

Întrebați dacă folosesc în mod curent suplimente nutritive (vitamine, minerale, acizi grași, probiotice etc.), 79.7% dintre persoanele participante la sondaj au răspuns negativ.

“În această privință, specialiștii susțin că indiferent cât de variată și corect realizată ar fi alimentația, în condițiile actuale de mediu și de stil de viață este imposibil să existe un aport optimi al tuturor nutrienților necesari, suplimentarea  fiind absolut esențială pentru o stare optimă de sănătate a organismului”, a declarat reprezentanta AlimenteSpeciale.ro.

Internetul este principala sursă de informare cu privire la un stil de viață sănătos

Internetul (73.3%), cărțile de specialitate (27.1%), presa (ziare, reviste, TV) (24.1%), nutriționistul (15%), medicul de familie (10.4%) și medicul specialist (8.6%) reprezintă sursele principale din care românii se informează în legătură cu un stil de viață sănătos.

“Faptul că internetul este principala sursă de informare cu privire la acest subiect nu este, în sine, un lucru greșit, acesta fiind, fără îndoială, un instrument extraordinar de valoros pe care îl avem, astăzi, la dispoziție. Cu toate acestea, este important să știm să alegem site-urile sau blogurile care conțin informații veritabile, corecte, validate științific. Din păcate, există în mediul online și o mulțime de informații false, care odată puse în aplicare pot face mult rău sănătății . De asemenea, faptul că doar 1 din 10 persoane declară că medicul reprezintă o sursă principală de informare în ceea ce privește un stil de viață sănătos este un lucru deosebit de îngrijorător, iar această realitate tristă ar trebui să constituie un serios semnal de alarmă la adresa sistemului sanitar”, a declarat Maria Martac.

Cât de greu este să urmezi un stil de viață sănătos

54% dintre participanții la cercetarea realizată de AlimenteSpeciale.ro consideră că nu este dificil să urmezi un stil de viață sănătos, în timp ce 46% sunt de părere că acest lucru este greu de pus în aplicare. Principala preconcepție a persoanelor care consideră că este dificil de urmat un stil de viață sănătos este legată de costul considerat a fi mai ridicat în acest caz, susține Maria Martac. În acest sens, reprezentanta magazinului online consideră că prin informare, voință și prin dedicarea unui timp suplimentar rezonabil, chiar și persoanele cu venituri mai scăzute pot urma cu succes un stil de viață sănătos.

Despre AlimenteSpeciale.ro

AlimenteSpeciale.ro este un magazin online dedicat atât persoanelor care sunt obligate să urmeze o dietă specială, cât și celor care sunt preocupate de o nutriție sănătoasă. AlimenteSpeciale.ro este un magazin specializat care comercializează o gamă variată de alimente și suplimente nutritive destinate copiilor sau adulților cu programe speciale de nutriție (alimente fără gluten, hiperproteice, diete oncologice sau diabet, produse certificate bio sau vegane, alimente fără lactoză sau fara sare etc.) sau interesați de un stil de viață cât mai sănătos.

Citeste mai mult

Nutriție

Rețetă de la mănăstire. Salată de crudități cu leurdă și semințe

Publicat

pe

Cu un puternic miros de usturoi, leurda, supranumită usturoiul sălbatic, crește în pădurile din Europa Centrală. În țara noastră, verdele viu al frunzelor și albul luminos al florilor împodobesc pădurile din Muntenia, Dobrogea, Transilvania și sudul Moldovei.

Frunzele se culeg în lunile martie-aprilie, înainte să își facă apariția tija cu flori mici și albe, moment în care frunzele își pierd mare parte din principiile active. Pentru a obține preparate cu valoare terapeutică, trebuie să alegem frunzele tinere. Bulbii se culeg la sfârșitul verii și toamna (lunile august-octombrie).

Frunzele de leurdă au componente asemănătoare cu cele ale usturoiului, predominând sulfura de alil, care imprimă gustul și mirosul caracteristice tuturor speciilor din genul Allium. În plus, conține carotenoizi, vitaminele A și C, vitamine din complexul B, levuloza, ulei eteric complex, săruri minerale, calciu, fier, fosfor, natriu, magneziu, cupru și proteine.

Având proprietăţi curative foarte puternice, leurda este eficientă în tratarea indigestiei, insuficienţei biliare, a colicilor abdominali, balonării şi dizenteriei. De asemenea, ajută la distrugerea viermilor intestinali, purifică organismul, tratează afecţiuni ale sistemului nervos, boli respiratorii, afecțiuni cardiovasculare, ameliorează problemele renale, previne apariţia afecţiunilor la nivelul creierului și, nu în ultimul rând, vindecă rănile.

Salată de crudități cu leurdă și semințe de floarea-soarelui

Ingrediente: 2 legături de leur­dă, 1 legătură de ceapă verde, 2 ridichi, 2 castraveți medii, 4 roșii cherry, semințe de floarea-soarelui; sare, piper, zeamă de lămâie, ulei.
Mod de preparare: Se spală și se curăță leurda, ceapa verde, ri­dichile, castraveții și roșiile; se toa­că și se pun împreună într-un bol; se adaugă seminţe de floarea-soarelui, puţină zeamă de lămâie, ulei și se condimentează cu sare şi piper. Salata se servește cu crutoane.
Pesto de leurdă cu nuci

Ingrediente: 25 de frunze de leurdă, 150 de grame de miez de nucă, zeama dintr-o lămâie mare, 50 de mililitri de apă rece, 150 de mililitri de ulei de măsline extravirgin, o pișcătură de sare și două linguri de miere.
Mod de preparare: Se rup frunzele de leurdă și se pun în blender împreună cu miezul de nucă, apa, uleiul de măsline, sare și miere. Se mixează până se obține o pastă verde. Se servește pe felii de pâine prăjită, cu cartofi prăjiți sau fierți.

Sursa: Monahia Ecaterina Vicleanu, Ziarul Lumina

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite