Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Psihologie

PSIHOLOGIE. Cum știi că ești într-o relație de cuplu sănătoasă

Publicat

pe

Intrăm într-o relație de cuplu pentru că vrem să fim fericiți. Nevoia de apartenență, de iubire și de afecțiune ne determină să ne căutăm un partener potrivit. Ne așteptăm ca dragostea să ne ofere un sentiment unic de bucurie, ceva ce nu am simțit niciodată în viața noastră.

Nicio relație nu este însă perfectă, fiecare având o combinație de caracteristici sănătoase și nesănătoase. Deși oamenii petrec adesea mult timp discutând despre cum să identifice o relație toxică, nu se discută neapărat despre ce înseamnă o relație sănătoasă.

Angela Nuțu, psihoterapeut și coach: “ Într-o relație de cuplu este vital să te simți fericit și susținut de partenerul tău. Dar este important să știi că nu este responsabilitatea partenerului tău să te facă fericit. Singura relație sănătoasă este cea în care fiecare partener este atent la el în timp ce își construiește partea sa în relație. A-ți asuma responsabilitatea pentru fericirea ta înseamnă să acorzi  prioritate sănătății tale emoționale, să te concentrezi pe acțiunile tale mai mult decât pe ale partenerului, să ai timp pentru tine și să te străduiești să aduci energie și stare de bine în relație, acest spațiu comun în care iubirea se împlinește.”

Atunci când evaluezi sănătatea relației tale, este util să răspunzi la următoarele întrebări:

Aveți încredere unul în celălalt?

Vă respectați reciproc?

Vă susțineți interesele și eforturile fiecăruia dintre voi?

Sunteți sinceri și deschiși unul față de celălalt?

Vă permiteți să vă păstrați identitatea personală?

Discutați despre sentimentele voastre, speranțele, temerile și visele voastre?

Simțiți și exprimați afecțiune și tandrețe?

Există egalitate și corectitudine în relația voastră?

Deși relațiile sunt unice în felul lor, există anumite caracteristici care diferențiază o conexiune interpersonală sănătoasă de una nesănătoasă. Iată câteva aspecte de luat în considerare.

Încredere

Încrederea este un element cheie al relațiilor sănătoase. Cercetările sugerează că abilitatea ta de a avea încredere în ceilalți este influențată de stilul tău general de atașament. Cu alte cuvinte, relațiile trăite în copilărie contribuie la modelarea așteptărilor tale referitoare la relația de cuplu.

Dacă relațiile tale anterioare au fost sigure, stabile și de încredere, ai mai multe șanse să ai încredere în oameni în relațiile viitoare. În caz contrar, dacă relațiile tale în copilărie au fost instabile și nesigure, este posibil să fie nevoie să lucrezi la problemele de încredere.

Autenticitate

O altă caracteristică a relațiilor sănătoase este abilitatea de a fi și de a te arăta partenerului tău așa cum ești. Deși cuplurile au niveluri variate de deschidere și dezvăluire de sine – cea din urmă se referă la cât ești dispus să împărtășești despre tine cu o altă persoană – nu ar trebui să simți niciodată că trebuie să ascunzi aspecte ale personalității tale sau să te schimbi.

La începutul unei relații, poți să eziți sau să fii mai precaut în ceea ce privește ceea ce primești ce și cât ești dispus să dezvălui. Cu timpul, pe măsură ce intimitate în relație crește, ar fi bine să te simți confortabil să dezvălui mai multe din gândurile,opiniile, credințele, interesele și amintirile tale.

Granițe sănătoase

Chiar dacă partenerul tău are nevoi diferite față de tine, este important să găsiți modalități de compromis menținând în același timp granițele fiecăruia. Granițele nu au legătură cu secretele. Ele doar stabilesc faptul că fiecare persoană are propriile nevoi și așteptări.

Granițele sănătoase sunt unice pentru fiecare individ și cuplu. Ele stabilesc ce vei accepta și ce nu vei accepta în relația ta. Exemple de granițe sănătoase includ acordul de a nu verifica telefoanele celuilalt, acordul de a permite fiecărui partener timp și spațiu pentru a avea prietenii în afara relației și respectarea spațiului personal al celuilalt.

Comunicare bună

Relațiile sănătoase, pe termen lung – fie că vorbim de prietenii sau de parteneriate romantice – necesită abilitatea de a comunica eficient. A ști să comunici nu înseamnă să nu ai conflicte. Înseamnă să poți rezolva diferențele de opinie în mod eficient.

Când apar conflicte, partenerii aflați în relații sănătoase reușesc să evite atacurile personale. Rămân respectuoși și empatici față de partener în timp ce discută despre gândurile și sentimentele lor și caută soluții.

Uneori, conflictul poate fi chiar o oportunitate de a întări conexiunea cu partenerul tău. Cercetările au arătat că conflictul poate fi benefic în relațiile intime atunci când trebuie să fie abordate probleme serioase, permițând partenerilor să facă schimbări care să aducă beneficii relației.

„O relație sănătoasă include încredere, deschidere, granițe, respect, afecțiune, comunicare și reciprocitate. Fiecare dintre parteneri trebuie să fie dispus să-și facă partea pentru a menține conexiunea și pentru a remedia eventualele probleme. O relație devine toxică atunci când partea negativă depășește partea pozitivă sau când anumite comportamente sunt dăunătoare pentru una sau ambele persoane.” concluzionează Angela Nuțu

Angela Nuțu este Psihoterapeut și unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România, Vicepreşedinte al Asociaţiei Române de Hipnoză. Are experiență de peste 10 ani în domeniul comunicării și al instruirii adulților și de peste 15 ani în domeniul antreprenoriatului și al afacerilor. Membru Fondator al Asociației Române de Coaching, Formator acreditat ANC, Trainer acreditat NLP și  Psihoterapeut.

Psihologie

SFATUL PSIHOLOGULUI. Care sunt cele 10 convingeri limitative care ne limitează viața

Publicat

pe

Crezurile negative sunt convingerile limitative care ne împiedică să trăim din plin, în bucurie, liniște interioară și echilibru, făra frici, fără limite care ne răpesc energia creatoare, iubirea și stima de sine.

Aceste crezuri adânci sunt convingeri pe care le susținem (despre noi înșine) care se reduc în mod esențial la „În adâncul sufletului nu sunt suficient de bun pentru că …”  Și de aici putem face o listă cu sute de “pentru că…”

Despre crezurile care ne limitează viața, Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză, afirmă “Crezurile, credințele pe care le avem și valorile, principiile în care credem sunt factori decisivi în felul în care ne trăim viața și ne atingem scopurile. Atât timp cât tu nu ești conștient de crezurile tale, de valorile, de aspectele care îți construiesc viața, atunci ele sunt cele care te conduc pe tine. Dacă crezurile tale sunt negative, nesănătoase, neconstructive, atunci ai din start convingeri limitative care sunt adevărate piedici în calea fericirii și succesului personal.”

Iată o listă cu zece crezuri care te împiedică să-ți trăiești viața la adevăratul ei potențial:

Crezul că trebuie să ai dragoste sau aprobare din partea tuturor persoanelor semnificative din viața ta.

Crezul că trebuie să fii competent sau talentat într-un domeniu important.

Crezul că ceilalți oameni nu trebuie să acționeze în mod nedrept și că, atunci când o fac, ar trebui să-i învinovățești și să-i vezi ca indivizi răi, greșiți sau imorali.

Crezul că trebuie să vezi lucrurile ca fiind îngrozitoare, teribile și catastrofale atunci când ești frustrat sau tratat incorect.

Crezul că trebuie să te simți oribil când treci prin presiuni și experiențe dificile; și că nu ai capacitatea de a controla și de a-ți schimba sentimentele.

Crezul că, dacă ceva este periculos sau de temut, trebuie să încerci într-un mod extrem să-l eviți.

Crezul că poți evita cu ușurință să te confrunți cu multe dificultăți și responsabilități și să duci totuși o existență extrem de împlinită.

Crezul că trecutul tău rămâne extrem de important și că dacă ceva ți-a influențat la un moment dat puternic viața, trebuie să continue să te afecteze și astăzi.

Crezul că oamenii și lucrurile trebuie să fie mai bune decât sunt și că este îngrozitor dacă nu poți schimba anumite fapte ale vieții după cum ți se potrivesc.

Crezul că poți atinge fericirea maximă prin inerție și inacțiune sau bucurându-te pasiv și fără angajament.

De cele mai multe ori, crezurile limitative sunt un rezultat al mediului social, familiei, educației, religiei. Acestea încep să se contureze încă din copilărie și se ajustează corespunzător de-a lungul vieții. Dacă în copilărie este greu să conștientizezi și să respingi sau modifici orice credință negativă insuflată de familie și mediul social, acum ai toată puterea să schimbi și să alegi în ceea ce vrei să crezi. Prin crezurile tale îți creezi viața.

Cei mai mulți oameni care nu au succes nu sunt conștienți de faptul că au crezuri care le limitează puterea. Sunt și oameni conștienți de crezurile care le dăunează dar care aleg să nu încerce să le schimbe, rămân blocați în ceea ce sunt și ceea ce au. În oricare dintre situații, conștientizarea credințelor negative este esențială pentru evoluție și succes personal. Fără conștientizare nu există schimbare!

Orice credință negativă îți influențează viața. Poți alege să te supui sau poți alege să preiei controlul asupra ei. Le controlezi sau te controlează ele pe tine. În orice moment poți pune punct unui crez care te ține pe loc indiferent cât timp te-a însoțit în viață.

Despre cum ne descoperim și cum putem începe să schimbăm aceste crezuri, Eugen Popa afirmă: “În primul rând observi ce aspecte din viața ta te deranjează, în ce direcții din viața ta ești nefericit, neîmplinit. Iei pas cu pas cu elementele din viața ta care te deranjează, te folosești de ele și începi să le modifici în sensul în care îți dorești tu. Dacă analizezi cu atenție orice situație din viața ta vei găsi și sursa neîmplinirilor. Orice crez negativ poate fi combătut prin transformarea lui într-unul pozitiv. Focusează-ți toată atenția pe ceea ce vrei să obții. Vrei fericire, atunci concentrează-te pe starea de bine. E nevoie să înțelegi că ai o responsabilitate față de tine, de ceea ce gândești, de ceea ce alegi să faci. Orice acțiune are la bază unul sau mai multe crezuri. Ai responsabilitatea să alegi ce plantezi în mintea ta.”

Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România şi preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză. De-a lungul carierei s-a specializat atât în metode de terapie și dezvoltare personală Occidentale (Hipnoză, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitivă) cât și Orientale (Meditație, Yoga, Spiritualitate), fiind astăzi un trainer holistic în toată puterea cuvântului.

Citeste mai mult

Psihologie

SFATUL PSIHOLOGULUI. Cum să facem față anxietății la început de an

Publicat

pe

Începutul unui nou an aduce cu sine așteptări mari și presiunea de a ne fixa obiective ambițioase. Această perioadă poate declanșa stres, sentimente copleșitoare și chiar anxietate.

“Economisește mai mulți bani, fă mai mult sport, urmează un nou plan de viață, lasă-te de fumat, gândește-te la o schimbare în carieră” și lista poate continua. Există o tentație de a petrece luna ianuarie copleșindu-ne cu gânduri legate de schimbare, reguli, reglementări și, de asemenea, o tendință evidentă spre restricții și limitări.

Pentru cei care se luptă deja cu anxietatea, aceste așteptări sporite pot fi și mai tulburătoare. Mai ales pentru că cercetările sugerează că mulți dintre noi nu ne îndeplinim rezoluțiile de Anul Nou.

Acest fenomen anual nu este doar în imaginația ta. Studiile arată că 42% dintre oameni se confruntă cu stres și anxietate crescute în această perioadă. Motivele sunt multiple:

Presiunea socială: societatea ne bombardează cu așteptări legate de rezoluții, realizări și obiective noi. Teama de a nu rămâne în urmă poate fi copleșitoare.

Tensiune financiară: cheltuielile de sărbători duc adesea la anxietăți financiare legate de îndeplinirea obiectivelor și menținerea stabilității.

Autoreflecție: Evaluarea anului trecut poate declanșa emoții negative cum ar fi regretul sau dezamăgirea unor oportunități ratate.

Incertitudine: tabla goală de Anul Nou poate fi descurajantă, plină de necunoscute și teamă de viitor.

“Mulți oameni simt presiunea să facă din anul care tocmai a început „cel mai bun an din istorie”, ceea ce poate duce la o anxietate paralizantă. Adăugați presiunea stabilirii rezoluțiilor de început de an, incertitudinea unui nou început, speranța că vor depăși dezamăgirile anului trecut și veți avea ingredientele perfecte pentru anxietate” explică hipnoterapeutul Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză.

Iată câteva strategii eficiente de gestionare a stresului din această perioadă:

  • Setează-ți așteptări potrivite: concentrează-te pe stabilirea unor obiective realiste și realizabile care să se alinieze cu valorile și aspirațiile tale. Nu-ți fie teamă să faci mici schimbări treptate în locul unora radicale.
  • Concentrează-te pe progres, nu pe perfecțiune: orice schimbarea necesită timp, iar eșecurile sunt inevitabile. Învață din greșeli și continuă să mergi mai departe indiferent de obstacole.
  • Relaxează-te: fă-ți timp pentru tine, dar folosește-l pentru a face ceva care îți place. Nu vrei să fii prea rigid, dar să ai un plan cu ceea ce faci în fiecare zi te va ajuta să rămâi concentrat pe prezent
  • Concentrează-te asupra momentului prezent: nu te lăsa prins în caruselul cu regrete legate de trecut sau de anxietăți legate de viitor.
  • Înfruntă-ți temerile: cercetările sugerează că o confruntare directă cu lucrurile care ne fac anxioși poate ajuta la spargerea unui tipar de frică și evitare.

“Rezistă impulsului de a-ți face rezoluții, deoarece acestea sunt o modalitate extrem de ineficientă de a face schimbări în viața ta. În schimb, stabilește-ți  unul, maxim două obiective specifice și realiste pentru anul următor și – iată cheia – faci un plan specific și detaliat despre modul în care vei atinge acel obiectiv.”  recomandă Eugen Popa.

Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România şi preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză. De-a lungul carierei s-a specializat atât în metode de terapie și dezvoltare personală Occidentale (Hipnoză, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitivă) cât și Orientale (Meditație, Yoga, Spiritualitate), fiind astăzi un trainer holistic în toată puterea cuvântului. Studiile sale l-au purtat pe trei continente, în Europa, Asia și Statele Unite, iar până în prezent a susţinut conferinţe, traininguri şi workshop-uri în Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.

Citeste mai mult

Psihologie

PSIHOLOGIE. Sfaturi ca să nu cădem pradă depresiei de sărbători

Publicat

pe

În ciuda bucuriei festive care însoțește sărbătorile de iarnă, această perioadă a anului poate aduce și sentimente de singurătate, izolare, durere, anxietate și tristețe. Chiar și oamenii care iubesc sărbătorile pot trece prin astfel de stări în acest sezon aglomerat – în special în lunile noiembrie și decembrie.

Aceste stări depresive pot fi cauzate de mai mulți factori: stres crescut și oboseală, așteptări nerealiste, supracomercializare și incapacitatea de a te conecta cu cei dragi.

Despre cum apare anxietatea în jurul sărbătorilor, hipnoterapeutul Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză, afirmă: “Cultura noastră și așteptările prea mari, la care se adaugă feed-ul din social media plin de imagini de sărbătoari și oameni fericiți, cadouri, zâmbete și voie bună ne fac să credem că toți din jurul nostru sunt mai iubiți și împliniți alături de familie și persona iubită, în timp ce noi nu ne regăsim în acest ”peisaj perfect”.”

Presiunea de a crea sărbători perfecte și compararea cu ceilalți care par să se bucure de această perioadă pot duce la sentimente de inadecvare sau izolare. Cheltuielile mari pentru cadouri, decoruri și alte activități pot amplifica îngrijorarea financiară. De asemenea, unii oameni pot resimți tristețe sau depresie din cauza amintirilor dureroase legate de această perioadă sau din cauza pierderilor personale.

Simptomele stresului și depresiei în timpul sărbătorilor pot varia, incluzând sentimente persistente de tristețe sau disperare, izolare socială, iritabilitate crescută, tulburări de somn și schimbări în apetit. Aceste simptome pot afecta în mod semnificativ calitatea vieții în această perioadă festivă.

Există însă modalități eficiente de a gestiona aceste stări. Stabilirea unor așteptări realiste, planificarea și organizarea, dar și stabilirea unor limite sănătoase sunt pași importanți în gestionarea stresului și anxietății. Comunicarea deschisă cu cei dragi sau cu un specialist în sănătate mintală și menținerea unei rutine sănătoase pot contribui, de asemenea, la gestionarea acestor emoții.

Modalități de gestionare a stresului și anxietății în timpul sărbătorilor:

Stabilește așteptări realiste: Încearcă să nu te agăți de ideea nerealistă de a avea „sărbătorile perfecte”. Viața reală nu seamănă, aproape fără excepție, cu reclamele. A avea așteptări mari de la perioada vacanței doar pune o presiune suplimentară asupra ta și asupra oamenilor din jurul tău.

Planifică și organizează: Stabilește un buget pentru sărbători și începe cumpărăturile din timp, astfel încât să nu cumperi în grabă și impulsiv. Cumpărăturile online te pot ajuta să eviți aglomerația și să reziști tentației de a cumpăra în panică.

Să nu îți fie teamă să spui nu: Nu te suprasolicita cu evenimente sociale. Ține cont de propriile nevoi și alegi doar activități care te încarcă cu energie.

Limitează presiunea social media: Dacă observi că ceea ce vezi publicat pe rețele de socializare îți creează stări de anxietate și nemulțumire, limitează timpul pe care îl petreci online.

Menține o rutină sănătoasă: Exercițiile fizice regulate, alimentația echilibrată și somnul adecvat pot contribui la o stare de bine.

“Nebunia cu petrecerile, cadourile, cumpărăturile sau condițiile sociale în perioada sărbătorilor pot duce la depresii. Amintește-ți de adevăratul sens al sărbătorilor. Nu lua lucrurile prea în serios și reamintește-ți că această perioadă a anului este despre liniște, dragoste, bucurie și despre un timp minunat cu cei dragi”, recomandă Eugen Popa.

Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România şi preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză. De-a lungul carierei s-a specializat atât în metode de terapie și dezvoltare personală Occidentale (Hipnoză, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitivă) cât și Orientale (Meditație, Yoga, Spiritualitate), fiind astăzi un trainer holistic în toată puterea cuvântului. Studiile sale l-au purtat pe trei continente, în Europa, Asia și Statele Unite, iar până în prezent a susţinut conferinţe, traininguri şi workshop-uri în Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite