Ne găsiți și pe:

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să recunoști o persoană lipsită de încredere în sine

Publicat

pe

Încrederea de sine este principalul obstacol în realizarea dorințelor oamenilor, iar efectele lipsei de încredere în sine se manifestă în 3 locuri: pe chip, prin fapte și prin iluzii.
În opinia psihologul Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, lipsa de încredere dereglează prezentul și viitorul omului, iar acesta poate ajunge să-și piardă familia, jobul și lucrurile dragi lui pentru că nu face efortul de a le menține, adică să investească energie și sugestii pozitive în ele.
“Astfel, omul care nu-și alege cuvintele interioare și trăiește în iluzii, va fi nemotivat și neantrenat pentru că sugestiile sale îi taie constant din orice elan ar avea. Omul care-și alege cuvintele interioare se apropie de realitate pentru că o modifică și o ajută prin însăși puterea cuvintelor sale. Omul care are încredere în el, înțelege că el este izvorul manifestărilor din viața sa. Omul care nu are, înțelege că alții sunt izvorul și alții trebuie să-i facă una sau altă. Prima merge spre sănătate, a două spre nebunie”, explică specialistul.
Totodată, psihologul Alexandru Pleșea afirmă lipsa de încredere a unui om este foarte ușor de identificat, deoarece se manifestă prin 3 modalități foarte vizibile din exterior:
1. Lipsa de încredere pe chipul omului. “Musculatura feței, mișcările gurii, nasul, fruntea, sunt primele care se disting atunci când purtătorul nu are încredere în el: mușchii feței sunt mai încordați; mișcările gurii mai mici, nedeschizându-se gura suficient atunci când se vorbește, pare că bolborosește cuvintele; nasul care nu trage aer mai puternic, nevitalizând interiorul; fruntea care emite primele linii sau riduri de la atâtea momente de încruntare, dileme sau situații grele de viață”, afirmă psihologul.
2. Lipsa de încredere de sine prin faptele omului. “Fără încredere, omul face mai puțin, iar cu încredere, mai mult. Încrederea este energia care materializează mai rapid dorința. În fapte, lipsa încrederii de sine se manifestă prin nematerializarea gândurilor și vorbelor, pentru că mintea este cea care pune piedică prin formarea ei precedentă: nu sunt suficient de inteligent, nu am suficiente Resurse, nu mă simt competent etc.”, explică Antrenorul Minții.
3. Lipsa de încredere de sine prin iluziile omului.  “Aceasta este întâlnită la cei mai mulți oameni în lume. Încrederea de sine fără iluzii este să faci tot ce este mai bine pentru tot ce ai în fața ta. Încrederea de sine cu iluzii este să faci ce poți pentru ce este în fața ta, gândindu-te la altceva în timp ce faci (dacă speli vase, te gândești la planul de mâine; dacă muncești, te gândești la ieșirea de diseară etc). Un astfel de comportament este împotriva dorințelor reale de a materializa, pentru că mintea stă ocupată cu ce nu este în fața omului. Astfel, încrederea de sine este iluzie”, conchide psihologul Alexandru Pleșea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minții.

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Psihologie

Sfatul psihologului. Ce să faci să te menții mereu tânăr

Publicat

pe

Oamenii de ştiinţă susţin că bătrânețea este indusă de mintea noastră, deci există o legătură considerabilă între nivelul de inteligenţă al unei persoane şi modul în care acesta se raportează la îmbătrânire.
În opinia cunoscutului psiholog Angela Nuțu, există un clişeu care spune că vârsta noastră este direct proporţională cu modul în care credem că suntem şi cu modul în care ne simţim.
„Toate atitudinile și așteptările noastre cu privire la îmbătrânire chiar joacă un rol important în cât de repede se produce acest fenomen în corpul nostru. Astfel, cei care îşi păstrează o minte puternică şi pozitivă au trupuri sănătoase şi îmbătrânesc mai greu faţă de cei  care sunt tot timpul îngrijoraţi de anii pe care îi au. Dar oare acesta să fie secretul, atâta timp cât gândeşti ca o persoană mai tânără vei îmbatrâni mai greu şi te vei  îmbolnăvi mai puţin? Şi cum faci să gândeşti şi să te simţi mai tânăr? Răspunsul ar fi că inteligenţa influenţează starea fizică şi vârsta pe care le resimţim. Cu cât o pesoană are un coeficient de inteligenţă mai ridicat, cu atât are şanse să se menţină tânără un timp mai îndelungat. Cu cât ai fost mai inteligent în adolescenţă şi în tinereţe, cu atât mai bine te vei simţi la 70 de ani. Vârsta psihologică (Subjective age  – sau cât de tânăr te simţi) este o expresie care confirmă faptul că inteligența pare să încetinească îmbătrânirea”, explică psihologul Angela Nuțu, vicepreședintele Asociației Române de Hipnoză.
Generația actuală va îmbătrâni mai … greu
Specialistul afirmă că acest lucru este o veste bună atât pentru generaţia actuală, care este într-o permanentă evoluţie şi este mereu conectată la tot ceea ce este nou, dar şi pentru generaţiile anterioare care nu au fost la fel de conectate la tehnologie, dar s-au aflat de asemena într-o continuă evoluţie. Aşadar, este de dorit să avem un nivel de inteligenţă mediu sau chiar ridicat. “Statistic vorbind, oamenii sunt mai inteligenți cum nu au fost vreodată în istoria omenirii. În timpul vieții noastre am beneficiat de cele mai multe și uimitoare explozii tehnologice, iar în genere, chiar dacă nu întotdeauna vin concomitent, inteligența conduce către o spiritualitate mai înaltă. Când fac cunoștință prima data cu o tehnologie, oamenii sunt atât de absorbiți de strălucirea ei încât uită de aspectul spiritual al vieții. În timp, cu cât se vor obișnui cu acea tehnologie, o vor asimila și o vor folosi în evoluția lor spirituală. Atunci când se întâmplă asta, oamenii sunt mai fericiți ca oricând și procesul de îmbătrânire fizică și psihică încetinește considerabil. Omenirea se află la un mic pas de a-și asimila tehnologia și de a o folosi în progresia sa spirituală”, explică psihologul Angela Nuțu.
 Șase idei numai bune pentru a ne menţine mereu tineri
Mai mult decât atât, pentru a ne menține mereu tinere, psihologul Angela Nuțu propune 6 idei care vor încetini procesul nostru de îmbătrânire:
1. Ia decizii bune în legatură cu sănătatea ta!
„Oamenii mai inteligenți iau pur și simplu decizii mai bune în legatură cu starea lor de sănătate. Informeză-te, fă-ţi controale medicale regulate, cultivă o atitudine conştientă şi relaxată în legatură cu starea ta de sănătate. Mens sana in corpore sano!”, ne sfătuiește specialistul.
2. Fii o persoană cu o mai mare „deschidere spre experiență” – persoanele deschise către experienţe noi sunt asociate cu un IQ mai ridicat. “Acest lucru se poate datora faptului că un nivel ridicat de inteligenţă ne ajută să procesăm cu mai multă ușurință informații complexe, ne creşte curiozitatea despre lume, iar sentimente precum entuziasm, curiozitate şi poftă de viaţă ne fac să ne simțim mai tineri. De altfel, deschiderea spre experiențe noi este una dintre trăsăturile de personalitate „Big Five” fiind deci recunoscută ca o trăsătură importantă şi prezentă de-a lungul vieții”, spune Angela Nuțu.
3. Când ai făcut ultima dată ceva pentru prima dată?
Fă tot timpul ceva nou! Cei care practică stabilitatea și rutina nu vor putea deveni niciodată aventurieri şi nu vor putea trăi viaţa la adevarata ei intensitate. Specialistul ne îndeamnă să încercăm cât mai mai multe lucruri noi și să ne păstrăm mintea deschisă ideilor noi pentru a ne păstra tinereţea  cât mai mult timp. Deschiderea către nou este bine să înlocuiască stereotipurile legate de vârstă. Oricând poţi învăţa o limbă nouă sau călători undeva unde nu ai mai fost. Totul depinde de cât de liber gândeşti şi de cât îţi dai voie să acţionezi.
4. Bucură-te de aventură şi experienţă, dar şi de stabilitatea emoţională!
„O gândire echilibrată nu ne oferă doar un stil de viaţă sănătos, ci şi longevitate. Este forte important să ştim să ne adaptăm situaţiilor pe care viaţa ni le oferă şi să nu percepem evenimentele într-o maniera atât de personală. Este important să vedem jumătatea plină a paharului, ştiind că nu evenimentele în sine contează, ci modul în care noi le interpretăm”, explică psihologul Angela Nuțu.
5. Nu-ţi mai impunem restricţii!
„Am 50 de ani, deci nu mai pot să mă îmbrac ca la 20…” Acesta poate fi un exemplu de credinţă limitativă după care multe persoane trecute de 50 de ani îşi ghidează viaţa. Ele reprezintă doar limitări pe care noi înşine ni le impunem mental şi apoi fizic. Din ce în ce mai mulţi oameni îşi dau seama cât de important este să fii tu însuţi şi să faci ceea ce simţi. Iar odată cu vârsta, acest lucru îţi este tot mai la îndemână. Doar dă-ţi voie să fii tu însuţi!
6. Trăieşte în prezent, nu în trecut şi continuă să îţi faci planuri de viitor!
„Majoritatea persoanelor în vârstă trăiesc din amintiri, iar tinerii cu planurile. Ei bine, din momentul în care ai început să te raportezi la trecut ca şi cum viitorul nu mai există, atunci se accentuează procesul de îmbătrânire. Fă în aşa fel încât să ai tot timpul noi proiecte de viitor, fă ceva pentru cei din jurul tău, implică-te şi dăruieşte din experienţa şi înţelepciunea pe care le-ai acumulat”, conchide psihologul Angela Nuțu, vicepreședintele Asociației Române de Hipnoză.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. Auto-convingerea poate să devină auto-sabotaj

Publicat

pe

Psihicul nostru este nativ înzestrat cu dorința de a găsi în interiorul și în exteriorul nostru argumente pentru a dovedi că „avem dreptate”, atunci când credem un anume aspect, iar convingerile noastre ne focusează atenția asupra acelor aspecte din jurul nostru care le susțin.
Dacă avem convingerea că viață este grea, vom observa aspectele legate de obstacole, iar dacă avem convingerea că viață este ușoară, vom observa resurse și oportunități; și totul vine în sprijinul nevoii psihicului de a ne da dreptate.
În opinia cunoscutului psiholog Laura Maria Cojocaru, atitudinea de “auto-convingere” devine sabotaj în 2 cazuri:
(1) în relația cu sine. “Dacă insist să cred că nu știu, nu pot, nu mă descurc, nu merit etc., voi observa în jurul meu, în diverse contexte și în atitudinea oamenilor, exact elementele care-mi vor confirma convingerile. Ba chiar voi avea tendința că și aspectele neutre să le iau personal și să le interpretez ca fiind din zona de neplăcere. Și asta se întâmplă doar pentru că acolo este atenția și imaginația mea!”, explică psihologul;
(2) în relațiile cu ceilalți. “Dacă insist să cred că ceilalți nu mă văd, apreciază, înțeleg, acceptă, iubesc, susțin, respectă, că au ceva personal cu mine, voi observa în atitudinea lor exact elementele care-mi vor confirma convingerile. Mai mult, prin reacția mea la ceea ce spun, simt, fac ei, pot chiar să-i determin să-mi răspundă exact din „povestea” care-mi displace”, declară Laura Maria Cojocaru.
Când este utilă această atitudine de „auto-convingere”? 
Psihologul Laura Maria Cojocaru consideră că această atitudine de “auto-convingere” este utilă în viața noastră atunci când convingerile noastre ne ajută să creștem, să evoluăm, să ne menținem motivația către atingerea obiectivelor, să fim flexibili, să putem acceptă, ierta, iubi, respecta pe ceilalți sau chiar pe noi înșine. Astfel, “auto-convingerea” poate fi utilă atunci când alegem 5 aspecte de bază:
  1. Credința: să credem în noi înșine și în propriile resurse, să credem în viață, să credem că fiecare „problemă” are cel puțin o soluție.
  2. Flexibilitatea: să rămânem flexibili în a păstra ce este util în convingerile noastre și a schimba ce nu ne mai este de folos.
  3. Acceptarea: să acceptăm că părerea noastră nu este singură valabilă și că putem găși modalități de gândire care să ne aducă mai aproape de rezultat.
  4. Curiozitatea: să rămânem curioși în a descoperi noi și noi variante mai rapide, mai ușoare și mai plăcute pentru atingerea obiectivelor.
  5. Creativitatea: să ne folosim creativitatea pentru a construi ceva nou și mai bun, plăcut și/sau potrivit pentru noi.
Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI) și președinte și fondator al Asociației ”Generația Iubire” este Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să-ți faci un selfie ca la carte

Publicat

pe

Selfie a devenit la fel de omniprezent ca și McDonald’s – nu poți să călătorești nicăieri fără să vezi pe cineva care-și face selfie sau care flutură un selfie stick.
Selfie-ul poate fi distractiv și duce la unele dintre cele mai hazlii amintiri dintr-o excursie, atâta timp cât se respectă anumite reguli de bun simț.
Trei din patru persoane consideră în mare parte acceptabil din punct de vedere social să-ți faci selfie în timp ce vizitezi un obiectiv turistic sau la un concert. De cealaltă parte, între 60 și 81% consideră inacceptabil să-ți faci selfie în baie sau în timpul unei înmormântări, potrivit unui studiu dat publicității de Statista.com.
În cazul selfie-ului în transportul public, la sală de gimnastică și în timpul mesei într-un restaurant, opiniile sunt împărțite.
Psihologul Lenke Iuhoș consideră că, dincolo de locurile unde este de bun simț sau nu să îți faci selfie, tinerii ar trebui să cunoască o serie de reguli de etichetă în ceea ce privește selfie-ul:
1. Cere prima dată permisiunea. “Dacă dorești să faci selfie doar cu tine, nu ai cui să-i ceri aprobarea. Totuși, dacă îți dorești un selfie cu cineva, cere-i mai întâi permisiunea, deoarece persoana cealaltă se poate considera lezată de gestul tău, mai ales atunci când este luat pe nepregătite: poate nu este aranjată, poate nu are starea necesară etc. În același timp, dacă dorești să postezi acea fotografie, cere-i înainte aprobarea, iar dacă nu este de acord cu acest lucru, respectă-i decizia”, explică psihologul Lenke Iuhoș.
2. Alege să faci selfie în locuri sigure. “Site-urile de știri sunt pline de articole cu tineri teribiliști care au făcut selfie în cele mai periculoase locuri și mulți dintre ei și-au găsit sfârșitul acolo. Din nefericire, a devenit la modă în rândul șoferilor să-și facă selfie sau să transmită live în timp ce se află la volan. Nu este nimic cool într-un gest periculos sau stupid”, afirmă psihologul.
3. Nu exagera cu selfie-urile pe Facebook sau Instagram. “Dacă îți faci selfie atunci când te trezești, atunci când dejunezi, la sală de forță, la masă cu prietenii, în fapt în orice moment al zilei, e alegerea ta. Totodată, să nu crezi că oamenii chiar își doresc să fie la curent cu orice faci secundă de secundă, minut de minut, ba chiar se vor simți exasperați de aceste postări. Momentele speciale sunt speciale în primul rând pentru că sunt rare. Nu îți transforma viața într-un lung șir de banalități de tip soap opera. Alege să imortalizezi momentele din viață cu adevărat speciale și postați-le pe acelea. Dă-le șansa oamenilor să vadă mai mult decât un narcisist, dă-le șansa să vadă că împărtășești cu ei momentele deosebite”, declară psihologul Lenke Iuhoș.
4. Oferă bunătate în locul superficialității. “Când vezi pe cineva mai puțin norocos decât tine, nu te opri brusc pentru a-ți face un selfie cu acea persoană pentru a le arăta prietenilor ce persoană generoasă ești. În schimbul unui banal selfie, poți face un gest frumos: oferă-i o pătură unei persoane fără adăpost ca să nu-i fie frig la noapte, ajută o persoană cu handicap care dorește să ia un produs de pe un raft superior sau ține ușa pentru o mamă tânără care se chinuie să țină și pachetele, dar și copiii de mână. Nu fă paradă cu gesturile frumoase, păstrează-le în suflet”, conchide psihologul Lenke Iuhoș.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite