Ne găsiți și pe:

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să scăpăm de gândurile negative

Publicat

pe

Ştiați că un om are zilnic între 50.000 și 70.000 de gânduri simple și complexe și cu toate acestea 70% – 80% dintre acestea sunt negative?

Este demonstrat că la capitolul gânduri negative toţi suntem specialişti şi excelăm la acest subiect. Avem tendinţa de a scoate la suprafaţă în mod predominant gândurile negative atunci când avem câteva minute de linişte.

În opinia expertului în mindfulness Dana Predu, gândul este fundamentul existenței noastre, deoarece din acesta s-a născut tot ceea ce avem în jurul nostru: de la blocuri, la vapoare, la poduri, până la realitatea virtuală. “Gândul este adevărata celulă a sufletului, iar din acesta izvorăște realitatea.

Dacă 70-80% dintre gândurile noastre sunt negative sau puternic negative, atunci este lesne de înțeles că lumea va arăta rău. Haideți să ne uităm în colțuri ale lumii unde oamenii se urăsc unii pe alți din cauza religiei diferite sau a culorii pielii.

Haideți să ne uităm în istorie, nu mai departe de jumătate de secol în urmă. De la un simplu gând distructiv, cum că unii sunt mai demni decât alții, iar cei diferiți de noi trebuie să moară, s-a născut un întreg genocid, s-a născut cea mai neagră pagină a istoriei noastre moderne. De ce s-a întâmplat asta? Deoarece gândul acela oribil a fost diseminat și a intoxicat mințile multora”, declară Dana Predu, autorul cărții “Minutul de mindfulness”.

Atunci când apare gânduri negative în mintea noastră, expertul în mindfulness ne recomandă să urmăm 3 pași simpli.

  1. Observă gândul. “Dacă ești bulversat de gândul care-ți invadează mintea, pur și simplu notează pe hârtie și observă-i tiparul. De cele mai multe ori, atunci când observăm un lucru în exteriorul nostru – recte, cel de pe o coală de hârtie – avem abilitatea de a-l analiza obiectiv, avem posibilitatea de a-i vedea matricea. Este exact ca atunci când nu putem vedea pădurea din cauza copacilor și trebuie sa facem pași în spate pentru a vedea întreg tabloul”, explică Dana Predu.
  2. Nu judeca gândul, nu-l suprima. “De multe ori avem tendința de a empatiza cu propriile gânduri sau, dimpotrivă, să le urâm, să le considerăm. Ca să învingem negativitatea, trebuie să o lăsăm să plece, să nu o suprimăm. Unii își alungă gândurile negre alergând pe plajă, alții merg să respire aer curat, alții se plimbă în pădure, alții pur și simplu ies din casă. Acțiunile distructive – de genul, butonarea telefonului, izolarea de lume – nu fac nimic altceva decât să suprime gândurile negative, care vor refula în cele mai nepotrivite momente”, spune expertul în mindfulness Dana Predu.
  3. “Provoacă gândul, şirul de gânduri” cu întrebarea: “Rezolv ceva dacă tot aduc gândurile negative în prezent?” “Ideal este să cultivăm abilitatea de a alege un gând în detrimentul altuia. Sfidați gândurile negative, râdeți de ele, uitați-vă în oglindă și veți realiza că acele gânduri nu fac parte din voi, ci vă parazitează, au scopul de a se hrăni cu furia acumulată, cu tristețea voastră. Atunci când nu fugim de negativitate, ci o înfruntăm, aceasta va conștientiza puterea pe care o avem și va sta departe de noi”, conchide Dana Predu, autorul cărții “Minutul de mindfulness”.

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Psihologie

Sfatul psihologului. Durerea fizică se amplifică la supărare

Publicat

pe

Legătura dintre minte și corp este foarte strânsă, motiv pentru care nu trebuie să subestimăm impactul pe care emoțiile le pot avea asupra stării noastre de sănătate. Boala nu este aproape niciodată doar o perturbare de ordin biologic sau fizic, ea fiind cauzată sau întreţinută de starea mentală și cea emoțională, care pot declanșa sau agrava o boală fizică în orice moment.
În opinia cunoscutului psiholog Angela Nuțu, vicepreședintele Asociației Române de Hipnoză, funcția psihică este în strânsă legătură cu funcția organică, ceea ce înseamnă că ne exprimăm emoțiile prin procese și modificări fiziologice. Furia accelerează bătăile inimii și crește tensiunea arterială, frica provoacă palpitații ale inimii, veselia ne provoacă râsul care pune în mișcare o sumă de mușchi etc. S-a demonstrat științific faptul că factorii psihologici au influență asupra funcțiilor organismului și asupra tulburării acestor funcții.
“O boală care implică atât mintea cât și corpul este o tulburare psihosomatică. Boala psihosomatică este o reprezentare corporală a unor conflicte sau tulburări psihologice, care nu sunt exprimate la nivel mental/ psihologic. De exemplu, atunci când există o tristețe sau o furie neexprimată verbal sau comportamental, ele se vor manifesta la nivelul corpului, respectiv se vor concretiza în durere sau boală. Exemple clasice de boli psihosomatice sunt migrenele, gastrita, ulcerul, colonul iritabil, astmul sau dermatita”, explică psihologul Angela Nuțu.
Când suntem supărați, durerea fizică se amplifică
Totodată, specialistul afirmă că, la intersecția dintre factorii biologici si cei psihologici, intervine durerea – starea de disconfort până la chin, fără neapărat o cauză exterioară clar definită. În cazul durerii psihosomatice, componenta emoțională multiplică de multe ori efectele până când aceasta devine de nesuportat sau, dimpotrivă, reușește să o calmeze până la dispariţia completă. Potrivit oamenilor de știință, durerea ar stimula individul să îndeplinească acte de „luptă sau fugi” pentru a se proteja.
“Somatizarea se transformă astfel într-o formă de supraviețuire a individului, însă uneori relația cu simptomul devine atât de puternică încât persoana nu mai scapă de el (simptomul devine parte integrantă în viața individului). Din punct de vedere psihologic, există cu siguranță un beneficiu secundar al simptomelor în somatizare. În somatizare toate senzatiile de durere, suferință și disconfort sunt traduse și trăite direct în corp. Marele avantaj este că putem asculta ce ne spune corpul despre propria bunăstare, prin semnalele de alarmă trase, si putem lua din timp măsuri care sa ne readuca echilibrul”, declară psihologul Angela Nuțu.
Cum putem trata bolile psihosomatice?
Cel care suferă de o boală psihosomatică și merge în profunzimea ființei sale pentru a afla cauzele bolii respective, descoperă inevitabil cum obiceiurile zilnice, modul de a gândi și de a acționa au o influență majoră asupra apariției acestor boli. Anxietatea pe care o generează problemele de familie, stresul de la locul de muncă, educația copiilor, preocuparea pentru starea de sănătate și bunăstarea celor apropiați sunt factori care influențează în mod direct apariția bolilor psihosomatice.
“Se pare, deci, că ceea ce lipseşte ca trăsătură din viaţa psihosomaticului ar fi echilibrul, în orice fel de context. Chiar şi stilul de viaţă este adesea dezechilibrat, psihosomaticii fiind fie de un activism şi o ambiţie şi dorinţă de afirmare foarte puternice, si adesea perfectionism, fie cuprinși de apatie, cu tendinţe nostalgice şi de abandon. Nivelul emoțional și cel spiritual au un rol crucial în menținerea echilibrului în organism. Dacă microbii sunt respinsi de sistemul imunitar cu tratamentul potrivit, sentimentele provin din interior, unde nu avem atat de multe mijloace de apărare – pentru ca suntem singuri cu noi însine și pentru ca educația pe care o primim e adesea limitată în zona emoțională”, explică psihologul Angela Nuțu.
Echilibrul real nu constă în lipsa sentimentelor și stărilor negative, nici în lipsa totală a momentelor stresante sau dureroase, ci în controlul aparitiei si al intensității acestora. Atunci când starea noastră interioară evoluează între bucurie și tristețe fără să exagerăm sau să atingem limite, când învățăm să acceptăm și să tolerăm momentele proaste și tragediile vieții cotidiene și nu ne mai lăsăm doborâți de stres și anxietate, am făcut pași importanți pe drumul controlului emoțional.
Sfaturile psihologului Angela Nuțu pentru a face față bolilor psihosomatice
  • Reprimarea emoțiilor îți poate îmbolnăvi corpul.  Practică sinceritatea emoțională în fiecare zi. Fii asertiv dar nu uita că a stabili limite cu privire la ceea ce tolerezi și ceea ce nu, face parte din sănătatea ta emoțională
  • Rezervă cel puțin o oră în fiecare zi doar pentru tine însuți. Fă o prioritate din propria ta persoană, oferă-ți timp de reflecție și interiorizare.
  • Practică tehnici de gestionare a stresului și de relaxare. Exercițiile de respirație, meditația și yoga s-au dovedit a fi extraordinar de benefice pentru diminuarea stresului și anxietății.
  • Fii cât mai activ. Este deja foarte recunoscut faptul că efortul fizic are un efect calmant asupra stării interioare.
“Peste 90 % din tot ceea ce facem, facem în mod automat, inconștient. Subconștientul este cel care controlează și dirijează bătăile inimii, funcția fiecărui mușchi, producția și secreția endocrină și a neurotransmițătorilor, funcția fiecărei celule din organism și starea noastră emoțională. Așadar, cu subconștientul avem de lucru dacă ne dorim să ținem sub control și să ne vindecăm de durerile și bolile psihosomatice. Hipnoza este deja recunoscută ca fiind una dintre cele mai eficiente dar și rapide metode de lucru cu subconștientul pentru ameliorarea sau rezolvarea oricărui tip de probleme cu care ne confruntăm”, explică specialistul.
Cum putem folosi hipnoza în gestionarea durerilor psihosomatice?
  • Hipnoza poate ajuta la eliminarea deprinderilor și comportamentelor dăunătoare și la adoptarea unui stil de viață sănătos
  • Reducerea simptomelor în cazul durerilor cronice.
  • Combaterea durerii: se poate scădea intensitatea durerilor cronice și pacientul poate fi ajutat să suporte mai bine orice tip de intervenție medicală.
  • Relaxarea are efecte benefice aupra sistemului neuro-vegetativ, care vor contribui la reducerea unor simptome cardiovasculare, respiratorii, gastro-intestginale și dermatologice.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. Ce să faci să ai o muncă ușoară

Publicat

pe

Într-o societate profund consumeristă, specialiștii consideră că nu e important ce lucrezi, ci cum lucrezi. La școală mulți învățăm ce ni se predă, alții, mai isteți, învață cum să practice ce ni se predă. Cei din urmă învață procesul de practică, adaptabilitatea și creativitatea, cei dintâi doar învățătura sau informația.
În opinia psihologul Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, în vremurile străvechi, munca era un privilegiu de a-ți cunoaște ființa și de a ajuta comunitatea, tribul sau familia, iar în vremurile noastre, din cauza faptului că nu mai știm cum să lucrăm, nu ne mai cunoaștem, respectiv nu ne mai ajutăm, nici pe noi, nici comunitatea, nici familia; și asta din cauză că, de cele mai multe ori, nu avem o direcție a muncii noastre, pentru că nu îi cunoaștem mecanismul de funcționare.
“Ca să învățăm cum să lucrăm, e nevoie să știm anumite legi umane. Nu cele de bun simt, care ni s-au tot băgat în cap, ci cele de funcționalitate umană. Legile umane sunt în manualele sacre, în toate religiile și arată înalta posibilitate de comportament a omului. Astfel, vedem că azi, în loc să ne comportăm cu Iubire într-un Job, ajutându-ne unii pe alții, învățând unii de la alții, noi urmăm doar Interesul – că așa e fashion, la modă și că așa e în Business. Direcția e la fel de bună, precum laptele nefiert la frigider. Joburile se deschid, sunt din ce în ce mai multe, pentru că oamenii se închid. Orice job are omul, daca o face doar in interes, îl va plictisi, dacă îl face pentru o anume virtute interioară, atunci îl va energiza constant”, explică psihologul Alexandru Pleșea.
8 lucruri care ne învață cum să lucrăm mai bine și, mai ales, să ne simți bine făcând-o
1. Nu gândi despre o sarcină de muncă (că e grea sau ușoară), ci doar caută să mergi mai mult în profunzimea ei – să o faci cât de bine poți.
2. Creează un ritual de începere și de terminare a zilei de lucru. Ex: cuvinte sacre, rugăciune, cântare, privitul soarelui, îmbrățișare, recunoștință pentru cineva etc.
3. Oprește mintea care pleacă în altă parte, ține atenția doar pe ce ai în față ta, orice lucrezi. Planurile le faci după muncă sau pentru realizare seară înainte să închizi ochii.
4. Simte-te pe tine în tine, când lucrezi. Prin asta vei transformă fiecare mândrie personală sau vanitate în demnitate și smerenie.
5. Orice muncești, învață prin muncă disciplina, cu suferință ei cu tot.
6. Ce muncești nu este cine ești (toată știința actuală zice pe dos, treaba lor)
7. Nu trebuie să iubești ce muncești, trebuie să știi că o faci în timp ce o faci. Dacă îți vezi mintea gândind, emoția
lucrând sau mâinile făcând, atunci vezi realitatea muncii tale, aici începe drumul spre virtute.
8. Prin muncă ai șansa să crești că om, enorm. Doar dacă vrei direcția asta. Orice muncești are sens, doar dacă înveți ceva din ea. Cu cât înveți acum, cu atât vei învața în viitor.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să găsim un echilibru între materialism și spiritualitate

Publicat

pe

În aparență, aspectele contradictorii ale existenței noastre – materialismul și spiritualitatea – reprezintă unele dintre cele mai mari provocări pentru găsirea unui echilibru.  
În opinia cunoscutului psiholog Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI), partea critică a minții noastre, menită de fapt să ne anunțe cum să ne pregătim pentru depășirea anumitor obstacole, consideră că aceste două aspecte se exclud unul pe celălalt; însă, o viață echilibrată presupune găsirea unei zone de mijoc între “vreau să ajut” și “trăiesc într-o lume materială care-mi cere bani, deci am nevoie să cer și eu în echilibru cu calitatea a ceea ce ofer”.
“În zilele noastre este „la modă” să fii spiritual. Ce înseamnă de fapt spiritualitatea este “căutarea acului în carul cu fân”, deoarece este atât de vastă și de diferită percepția ei de la o persoană la altă, încât ar presupune o investiție mare de timp și răbdare în a atinge toate aspectele posibile, investiție din care cel mai probabil ar putea rezulta o carte”, consideră specialistul.
Dăruirea include sau exclude partea financiară?
3 situații reale explicate de psihologul Laura Maria Cojocaru
Observând primul impuls al majorității persoanelor, răspunsul ar fi că dăruirea exclude partea fianciara. Dacă ești darnic, ești cumva o persoană spirituală și invers, deci ar trebui să oferi totul pe gratis. Astfel, dacă cineva are nevoie de ajutorul tău ocazional și acest ajutor nu necesită din partea ta foarte mare investiție de timp, energie, informație, expertiză ș.a., este oarecum natural să oferi gratuit. Până aici pare logic, însă sunt cel puțin 3 situații în care aceste aspecte ale cererii și dăruirii pot comporta nuanțe foarte interesante:
1. dacă cineva îți solicită constant timpul, energia, informația, expertiza ș.a., acest lucru se numește muncă și, în acest caz persoană îți solicită de fapt o parte din viața ta (timp și energie), o parte din informația pe care o deții, pe care cu siguranță și tu ai plătit-o la rândul tău și o parte din expertiza pe care o ai, pe care ai obținut-o în ani de învățat, exersat și aplicat lucrul respectiv.
2. dacă ceea ce oferi presupune o investiție în materiale, spațiu, aparatură, personal implicat, informație accesată, toate acestea costă și, cu toată spiritualitatea de care ești capabil, nu poți face să curgă bani la robinetul din bucătărie, de exemplu.
3. atunci când cerem ceva sau chiar când primim pur și simplu, instinctiv și firesc, ne dorim ceva de calitate. Calitatea înseamnă din nou investiție de timp, energie, bani, deoarece nu ne naștem cu calitatea în buzunar.
“A deveni spiritual într-o lume materială înseamnă a te adapta și a te plia pe acestă lume sau a te retrage în pustiu și a dărui ce se poate dărui în acest context. Poate că ar fi suficient pentru unele persoane, poate insuficient pentru altele, însă fiecare alegere pe care o facem (fie că daruitor, fie că primitor) definește ce și cum trăim în continuare și este important să învățăm să fim mulțumiți cu asta. Această este de fapt adevărată provocare!”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI),

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite