Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Spiritualitate

Medicul veterinar și fermierul Stelică Mălăeștean a ctitorit o biserică la ferma sa din Fibiș. Locașul de cult a fost târnosit

Publicat

pe

În Duminica după Înălțarea Sfintei Cruci, familia dr. Stelică Mălăeștean și sutele de credincioși din parohia Fibiș, dar și din parohiile vecine au trăit momente de înălțătoare bucurie duhovnicească. Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Ioan, biserica ctitorită de binecredincioasa familie Mălăeștean a fost donată eparhiei noastre, împodobită cu un preafrumos veșmânt pictural.

La acest moment istoric al Arhiepiscopiei Timișoarei, care amintește de daniile domnitorilor români de altădată, au participat Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Ioan, Preasfințitul Părinte Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, familia dr. Paul Stelică Mălăeștean, preoți din administrația eparhială și din parohiile limitrofe bisericii nou construite.

După ce ctitorul a încredințat biserica Chiriarhului bănățean, a avut loc slujba de târnosire a bisericii cu hramurile „Adormirea Maicii Domnului” și „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, la care au participat cei doi ierarhi și mulțimea credincioșilor.  În Sfânta Masă au fost așezate sfintele moaște și a hrisovului de donație, apoi a fost săvârșită Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie.

Cuvântul de învățătură, pe marginea evangheliei duminicale, a fost rostit de către Părintele Mitropolit Ioan. Înaltpreasfinția Sa a subliniat nevoia de a-L mărturisi, cu toții, pe Dumnezeu în fața oamenilor și de asumare a Crucii și de urmare a Lui Hristos în călătoria noastră spre patria de Sus.

La momentul îndătinat, credincioșii care s-au pregătit prin spovedanie și rugăciune, au primit Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. Răspunsurile liturgice au fost date de corul „Sfântul Nicolae”, dirijat de diac. dr. Ionuț Ardereanu.

La finalul slujbei, Chiriarhul a mulțumit ctitorului și familie sale pentru dragostea lor față de Dumnezeu și de Biserica strămoșească, pentru ctitorirea acestei minunate biserici, „mireasă a lui Hristos”. Dr. Paul Stelică Mălăeștean a primit apoi, din partea Părintelui Mitropolit Ioan,  cea mai înaltă distincție mitropolitană, Ordinul „Crucea Sfântului Iosif” pentru mireni.

„Acordăm acest semn de prețuire domnului director Mălăeștean, pentru această biserică, zidită din proprie inițiativă, prin poruncă de Sus. Dumnezeu i-a ajutat în această viață pământească, i-a dăruit sănătate să plugărească ogorul Banatului și el, a dorit să-și arate recunoștința față de tatăl Ceresc ridicând lăcaș de închinare. De astăzi, locul acesta, biserica aceasta, nu mai este a dumnealui, a mea, a dumneavoastră, ci este a lui Dumnezeu. Domnia sa ne-a dat-o nouă, iar noi, prin sfințire, am dăruit-o lui Dumnezeu. Această biserică, va rămâne în conștiința publică de aici, ca biserica lui Mălăeștean, iar timpul este cel care va arăta, dacă va fi biserică de mănăstire sau biserică parohială”, a precizat Părintele Mitropolit Ioan.

La rândul său, dr. Paul Stelică Mălăeștean, ctitorul bisericii, a mulțumit Părintelui Mitropolit Ioan și Preasfințitului Părinte Paisie pentru bucuria de a accepta jertfa pe care a făcută, spre slava Preasfintei Treimi Dumnezeu. „Mulțumesc lui Dumnezeu că,  după 12 ani am ajuns să participăm la slujba de sfințire a acestei biserici. Îi mulțumesc Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit că, de nouă ani de când ne păstorește, m-a sfătuit și m-a ajutat să finalizez lucrările de la biserică. Îi mulțumesc și Preasfințitului Părinte Paisie Lugojanul, care pot să spun, este nașul bisericii, întrucât în urmă cu 13 ani, când i-am mărturisit că doresc să construiesc o biserică, Preasfinția Sa mi-a zi, că de voi reuși, ea va fi mireasa mea. Atunci nu am înțeles nimic, dar azi îmi dau seama că este viața mea. Și, în final vă mulțumesc, dumneavoastră, tuturor credincioșilor, că ați venit în număr mare, să ne rugăm împreună la acest moment înălțător”, a mărturisit Paul Stelică Mălăeștean, ctitorul bisericii.

A urmat apoi, slujba de sfințire a picturii bisericii prin ungerea cu Sfântul și Marele Mir și stropirea cu apă sfințită, săvârșită de către cei doi ierarhi.

Lucrările de edificare a acestui sfânt locaș de cult au început în urmă cu 12 ani. Biserica are o suprafață de 250 mp și este realizată din beton armat. Lucrările de pictură au fost realizate de pictorul Ioan Tricaciuc, cu o echipă de tineri din zona Moldovei, într-un interval de 3 luni. Iconostasul și mobilierul bisericesc au fost sculptate de către o echipă de meșteri din Târgu Mureș. Biserica va purta hramurile „Adormirea Maicii Domnului” și ”Sfinții Apostoli Petru și Pavel”,  iar paraclisul din subsolul bisericii are hramul „Sfântul Stelian”.

sursa: Mitropolia Banatului

Spiritualitate

Înălțarea Domnului. Cinstirea eroilor, sărbătoarea bisericească națională

Publicat

pe

Înălţarea Domnului Iisus Hristos este prăznuită la 40 de zile după Înviere, în Joia din săptămâna a 6-a după Paşti. Această sărbătoare este cunoscută în popor şi sub denumirea de Ispas.

În această zi creştinii se salută cu „Hristos S-a înălţat!“ şi „Adevărat S-a înălţat!“.

Timp de 40 de zile de la dumnezeiasca Sa Înviere din morţi, Hristos-Domnul S-a arătat ucenicilor Săi şi prin multe semne doveditoare i-a încredinţat că El este Mântuitorul Hristos înviat. La sfârşitul acestei perioade, S-a arătat pentru ultima oară ucenicilor Săi, le-a făgăduit trimiterea Duhului Sfânt şi, mergând în afara Ierusalimului, S-a înălţat sub privirile lor la cer, binecuvântându-i.

Atunci, doi îngeri s-au arătat zicând: „Bărbaţi galileeni, de ce staţi privind la cer? Acest Iisus care S-a înălţat de la voi la cer, astfel va şi veni, precum L-aţi văzut mergând la cer”.

Înălţarea Domnului este şi sărbătoare naţională bisericească, zi în care sunt pomeniţi eroii neamului.

Astfel, la sărbătoarea Înălțării Domnului şi Ziua Eroilor din ziua de joi, 25 mai 2023, după Sfânta Liturghie, vor fi oficiate slujbe de pomenire a eroilor neamului românesc în toate catedralele, bisericile, mănăstirile, cimitirele, troiţele şi monumentele închinate acestora din ţară şi străinătate.

Apoi, la ora 12.00, clopotele bisericilor ortodoxe vor fi trase în semn de recunoştinţă faţă de eroii care s-au jertfit pentru neam, credinţă şi ţară.

Pomenirea eroilor neamului românesc la praznicul Înălţării Domnului a fost hotărâtă de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în anul 1920. Această decizie a fost consfinţită prin alte două hotărâri sinodale din anii 1999 şi 2001 prin care această zi a fost proclamată ca sărbătoare națională bisericească.

Prin legea 379/2003 privind regimul mormintelor şi operelor comemorative de război cea de-a patruzecea zi de la Sfintele Paşti, sărbătoarea Înălţării Mântuitorului Iisus Hristos, a fost proclamată Ziua Eroilor, ca sărbătoare naţională a poporului român.

Citeste mai mult

Spiritualitate

Sfinții împărați Constantin și Elena, prăznuiți de credincioșii ortodocși

Publicat

pe

La 21 mai, credincioșii ortodocși și catolici laolaltă îi celebrează pe Sfinţii Împăraţi Constantin şi mama sa, Elena, “cei întocmai cu apostolii”. Sfinții Constantin și Elena şi-au dedicat vieţile credinţei creştine și sunt ocrortitorii familiei.

Cine s-ar fi gândit că rodul iubirii dintre un general roman și o frumoasă hangiță va ajunge, într-o bună zi, împărat și, peste veacuri, alături de mama sa, sfânt prăznuit cu mare fast în lumea creștină?! Este vorba despre Constantin cel Mare, care a ajuns împărat la Imperiului Roman, la numai 21 de ani.

Semnul crucii aduce biruință

Potrivit istoricilor bisericeşti, victoria armatei lui Constantin cel Mare împotriva oştilor mult mai numeroase ale lui Maxentiu, în anul 312, s-a datorat unui vis al împăratului, în care i s-a înfăţişat însuşi Iisus Hristos. Iisus i-a arătat semnul crucii luminos pe cer, spunându-i că dacă va pune crucea pe steaguri, prin acest semn va învinge. Minunea a avut loc şi Constantin a devenit adept al creştinismului. Cu aceeaşi credinţă puternică, mama sa, Elena, a mers la Ierusalim, în căutarea locurilor sfinte din Evanghelii. Ea a descoperit Sfântul Mormânt şi lemnul Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Iisus. Acolo, Elena a zidit biserica Sfântului Mormânt, bisericile din Betleem, din Nazaret şi alte sfinte locaşuri. Tot ea a contribuit la mutarea capitalei imperiului, în vechiul Bizanţ, numit apoi Constantinopol, făcând ca oraşul să strălucească mai puternic decât Roma antică, în semn de preţuire şi ca rod al credinţei în Dumnezeu.

Sfinții Constantin și Elena au eliberat credința

Constantin a rămas în istorie drept împăratul care a dat libertate creştinismului, transformându-l în religie permisă de lege, în anul 313, prin Edictul de la Milano. Sub conducerea lui au fost adoptate măsuri favorabile Bisericii, după o lungă perioadă de interdicţii şi persecuţii. Preoţii au primit subvenţii si au fost scutiţi de anumite obligaţii. Spiritul creştin şi-a pus amprenta şi asupra legilor, renunţându-se la pedepsele prea aspre, îmbunătăţindu-se viaţa în închisori, simplificându-se eliberarea sclavilor prin declararea libertăţii lor de către episcopi şi preoţi în biserici, protejându-i pe sărmani, orfani şi văduve. Împăratul Constantin e cel care a decretat duminica zi de odihnă, sărbătoare săptămânală, în care până şi soldaţii mergeau la biserică. Şi tot el a luptat pentru unitatea credinţei, fiind autorul unei mari părţi a Crezului rostit astăzi de toţi creştinii. Constantin cel Mare a murit la zi mare, în Duminica Rusaliilor, fiind înmormântat într-una dintre ctitoriile sale religioase.

Ce se face de Constantin și Elena?

Este important de știut ce se face de Constantin și Elena. Se crede că, în ziua de 21 mai, când Biserica îi sărbătorește pe Sfinții Constantin și Elena, păsările își învață puii să zboare, sub stricta supraveghere a lui Constantin Graur sau Costandinul puilor. Dacă ziua e respectată cum se cuvine, zburătoarele dăunătoare nu vor ataca lanurile şi viile. Celor ce muncesc le ard bucatele pe câmp şi au parte de pagube mari. Este ultima zi de semănat porumb, ovăz și mei. Tot cu mare cinste şi fără muncă trebuie celebrat şi Ioan Fierbe-Piatra, pe 25 mai. Altminteri, se zice că urmează cumpene grele în viaţă, vijelii dezlănţuite şi grindină, multă durere şi boli.

 Sursa: Libertatea pentrufemei.ro

Citeste mai mult

Spiritualitate

Săptămâna Luminată se încheie cu Duminica Tomii sau Paștile Mic

Publicat

pe

Duminica Tomii este o zi de pomenire a morților. În prezent, de Paștele Blajinilor, fiecare familie merge la cimitir, aducând colivă, ouă roșii, cozonac, pască. Ele sunt sfințite de preot și împărțite femeilor, copiilor sau oamenilor sărmani prezenți la această pomenire.

În tradiția poporului român se vorbește despre Paștele Blajinilor, care în unele zone etnografice era serbat în Duminica Tomii, iar în altele a doua zi, lunea. În trecut, de Paștele Blajinilor, românii se adunau prin poieni și dumbrăvi, se așezau pe iarbă și se bucurau mâncând ouă roșii, pască, miel fript și bând vin sau rachiu fiert, îndulcit cu miere. Nimeni nu lucra de Paștele Blajinilor.

Ziua era ținută prin nelucrare pentru ca pământul să rodească. În timp, Paștele Blajinilor a fost asimilat cultului funerar românesc. În prezent, prin „blajini” sunt desemnați morții din familia fiecăruia. În trecutul nu foarte îndepărtat, în Moldova, femeile mai în vârstă strângeau ouăle vopsite la Paști, le duceau în grădină și le dădeau de-a dura pe iarbă. Le culegeau copiii ca pomană pentru sufletele celor trecuți la Domnul.

Strămoșii noștri credeau și ei în existența unor oameni de odinioară care nu s-au remarcat prin puterile lor fizice, ci prin virtuțile creștine. Acestea i-au făcut vestiți peste mări și țări.

Numele lor variază: li se spune blajini în Moldova, rohmani în Bucovina, răgmani în Maramureș. Cele mai multe informații despre ei le găsim în culegerile vechi de folclor întreprinse de Elena Niculiță Voronca și Simion Florea Marian, care era și preot. Informațiile sunt disparate – situație tipică pentru viziunea despre lume a omului arhaic. Legendele nu au coerența unei teorii, din simplul motiv că țăranul român își explica lumea prin povești, nu prin enunțuri abstracte și reci. Legendele, de multe ori, se contraziceau sau se completau ca piesele unui joc de puzzle.

De aceea, despre originea blajinilor întâlnim mai multe versiuni. Ce erau ei în mentalitatea autohtonă, arhaică? Un popor creștin – „un neam tare bun de oameni”, „nu fac stricăciune nimănuia” -, care viețuia într-un tărâm îndepărtat: unii credeau că trăiesc sub pământ, alții în ostroavele mărilor sau chiar în pustietate. Neavând case, viețuiau la umbra pomilor. Principala trăsătură a lor era evlavia față de Dumnezeu: postesc mult și se roagă continuu. Sunt buni la inimă, blajini. Ducând o viață sfântă, când mor, merg neabătut spre rai.

Mai ales în Bucovina și Moldova, românii credeau că, neavând calendar, blajinii nu știu în ce dată cade Paștele − cea mai importantă sărbătoare a lor. Româncele îi ajutau și se considera că este o mare greșeală să faci altminteri: strângeau într-o sită sau covățică cojile de la ouăle pe care le foloseau pentru pregătirea pascăi și a diverselor prăjituri și copturi, iar în sâmbăta de dinaintea Învierii Domnului le aruncau pe o apă curgătoare.

Credeau cu tărie că, purtate de râuri, cojile vor ajunge în Apa Sâmbetei – des întâlnită în basmele românești -, care le va duce în tărâmul blajinilor. Văzându-le, aceștia se bucurau cu negrăită bucurie și începeau și ei să prăznuiască Învierea Domnului. În unele legende românești, româncele gospodine nu doar îi înștiințau pe blajini de venirea Paștelui, ci îi și hrăneau: din cojile ajunse în țara lor se fac la loc, prin minune, ouă întregi din care mănâncă nu mai puțin de doisprezece blajini deodată.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite