Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Concertul vocal-simfonic al Filarmonicii Banatul, sprijinit de Institutul Polonez

Publicat

pe

Institutul Polonez din Bucureşti a sprijinit Filarmonica Banatul pentru concertul vocal-simfonic de joi, 24 martie. Prima parte a concertului conţine trei lucrări concertante pentru pian şi orchestră ale unor compozitori polonezi. Vom asculta Andante Spianato şi Marea Poloneză op.22 de Frédéric Chopin, Variaţiunile pe o temă de Paganini de Witold Roman Lutoslawski şi Concertul pentru pian şi orchestră de coarde op.40 de Henryk Micolaj Górecki. Toate trei lucrările vor fi interpretate de pianista Adriana Dogaru.

În partea a doua, orchestra filarmonicii şi corul  Ion Românu împreună cu soliştii vocali Virginia Maria Oniţa – soprană şi Cristian Ardelean — bas, vor interpreta Requiemul lui Gabriel Fauré.

Concertul, care va fi dirijat de maestrul Leonard Dumitriu, va debuta cu Marea poloneză pentru pian şi orchestră de Frédéric Chopin. Mulţi compozitori au folosit acest dans naţional polonez ca sursă de inspiraţie pentru muzica lor, cu mai mult sau mai puţin talent.
Karl Maria von Weber a fost compozitorul care prin polonezele sale a redat strălucirea viguroasă şi mândră a acestui tip de dans şi mai ales caracterul capabil de a justifica acest nume. Chopin a fost acela care l-a întrecut în inspiraţie atât prin caracterul lor mai viu, mai mişcător cât şi prin procedeele armonice.

Pentru poloneza pe care o vom asculta, menţionăm că ulterior, Chopin a compus o piesă — Andante spianato, cu rol de introducere. Este pentru pian solo şi i-a dat acelaşi număr de opus, pentru a fi mai clară apartenenţa. Acompaniamentul orchestral al Marii poloneze este ultima pagină simfonică a lui Chopin.

Lutoslawski a fost un compozitor şi dirijor născut în Polonia în 1913. După Chopin, a fost steaua notabilă care a ajutat la dezvoltarea muzicii şi în general a culturii din Polonia. Personalitatea sa a fost distinctă, fără manierisme şi destul puternică pentru a-şi însuşi multiple tehnici de compoziţie, fără a fi epigon. În timpul când ţara sa era sub puterea Germaniei Naziste, dezvoltarea sa muzicală a fost încetinită, ca şi întreaga viaţă culturală a Poloniei, fiind obligat să cânte muzică distractivă în diferite cafenele din Warşovia.

Împreună cu prietenul său, pianistul şi compozitorul Andrzej Panufnik, au ajuns să facă o serie de aranjamente după lucrări celebre, dintre care s-au pierdut o mare parte, în timpul distrugerilor războiului. Compoziţia inspirată de capriciul 24 pentru vioară solo a lui Nicolo Paganini, însă s-a păstrat.
O serie de compozitori celebri, de la Brahms la Rahmaninov, au creat lucrări fiind fascinaţi de această piesă. Lutoslawski este cel care a urmărit în compoziţia sa lucrarea originală, stând foarte aproape de textul lui Paganini.

În ultima sa versiune, fiecare variaţiune este perfect recognoscibilă, cu toate că în acea perioadă cocheta cu sistemul de compoziţie dodecafonic al cărui părinte era Arnold Schoenberg. În cele 6 minute vom putea savura înlănţuirile armonice şi ingenioase efecte pianistice.

Al treilea compozitor polonez prezent în programul de joi seara este Górecki. S-a născut în decembrie 1933 într-un sat din sud-vestul Poloniei. La începutul carierei de compozitor era un entuziast al creatorilor care îmbrăţişau tehnica dodecafonică şi serialistă, în special al lui Anton Webern. Deşi în întreaga activitate a acoperit o mare varietate de stiluri, în perioada când a compus concertul pe care-l vom asculta, se întorsese la un stil armonic şi ritmic destul de convenţional. Górecki a fost considerat, alături de Penderecki, fondatorul noii şcoli de compoziţie din Polonia. A murit în anul 2010, după 10 ani de frecvente probleme de sănătate.

Requiemul pentru solişti, cor şi orchestră op. 48, de Gabriel Fauré, este cea mai cunoscută lucrare a maestrului francez. Motivele pentru care ar fi scris această lucrare sunt neclare. Unii muzicologi declară că ar fi compus Requiemul după moartea destul de apropiată a celor doi părinţi ai săi, alţii spun că el însuşi ar fi declarat că a scris lucrarea doar pentru plăcerea de a compune. Între 1887 şi 1900,  Fauré a modificat partitura de mai multe ori, adăugându-i mereu părţi noi. Ultima versiune conţine unele modificări şi este orchestrată pentru un ansamblu mare, premiera având loc la 6 aprilie, 1900, sub conducerea lui Eugéne Ysaÿe.

Pe aceasta o vom asculta joi, 24 martie, în sala Capitol. Are 7 părţi şi durează aproximativ 35 de minute. De la un capăt la altul Requiemul este străbătut de simţăminte umane şi încredere în odihna eternă. Nici o clipă nu întâlnim frica de moarte, ci o senină dorinţă de eliberare şi pace. Această minunată pagină muzicală a fost interpretată şi în 1924, la moartea creatorului ei.

Mircea Tătaru

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Tururi ghidate la Sala 2 a Teatrului Național „Mihai Eminescu“ din Timișoara

Publicat

pe

Cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, miercuri, 27 martie 2024, de la orele 16:00, 17:00 și 18:00, Teatrul Național din Timișoara organizează la Sala 2, în Parcul Civic, tururile ghidate SALA 2, PUNCT! MAI DEPARTE, SALA 2023!

Teatrul Național din Timișoara face parte organic, nu doar istoric, din fibra acestui oraș a cărui arhitectură culturală își are propriile particularități, venind în întâmpinarea unei civilizații de calitate, solide. Sala 2 este exemplul concret al acestei simbioze culturale. Astfel, clădirea din cărămidă construită, probabil, cu materiale recuperate din demolarea fortificațiilor de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, aflată în partea de sud a ceea ce a fost, între secolul al XVIII-lea și  jumătatea secolului trecut, Cazarma Transilvania, a avut un destin mai degrabă discret, fiind folosită ca manej, arhivă, depozit sau sală de sport. Deși în urmă cu 16 ani, fostul manej imperial ajunsese în pragul ruinei, după preluarea de către Teatrul Național, Sala 2 și-a câștigat în timp record locul în inimile locuitorilor și vizitatorilor Timișoarei, creându-și un public fidel și atrăgând mereu alți și alți spectatori, prin spectacolele sale și prin evenimentele pe care le-a găzduit. Inimă culturală a orașului, Sala 2 este locul în care a fost făcut primul pas către Capitala Europeană a Culturii – Timișoara 2023.

Participanții la tururile ghidate vor fi însoțiți de membrii trupei Teatrului Național, care le vor împărtăși povești despre istoria obiectivă și subiectivă a Sălii 2 și, de asemenea, vor putea viziona filmul documentar realizat de Zomir Dimovici despre această clădire a cărei poveste începe cu peste un veac și jumătate în urmă, clădire care, în scurt timp, va ieși din crisalidă, transformată în cel mai modern centru teatral din România, moștenirea Capitalei Europene a Culturii în infrastructura culturală – marcând acest lucru inclusiv prin noua sa titulatură: Sala 2023.

Înscrierea la turul ghidat SALA 2, PUNCT! MAI DEPARTE, SALA 2023! se face la adresa de e-mail office@tntm.ro, cu precizarea numelui persoanei / persoanelor care se înscriu și a orei pentru care optează. Turul ghidat este gratuit și face parte din programul CelbrART al Teatrului Național din Timișoara.

În cadrul aceluiași program, Teatrul Național aniversează Ziua Mondială a Teatrului prin două întâlniri teatrale îndrăgite. Astfel, miercuri, 27 martie, de la ora 11, la Studio UȚU are loc reprezentația în matineu a spectacolului Amintiri din epoca de școală de Mihaela Michailov, în regia regretatului Ion-Ardeal Ieremia. Tot miercuri, 27 martie, de la ora 19, în aceeași sală de spectacol, este programată comedia O noapte furtunoasă. Un exercițiu după I.L. Caragiale, un spectacol de Ada Lupu Hausvater.

Biletele sunt disponibile la Agenția de bilete „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, orar: marți – duminică, între orele 11 – 19, tel. 0256 201 117 sau on-line pe www.tntm.ro.

Citeste mai mult

Cultură

Nicu Covaci, liderul trupei Phoenix, operat de urgență la Timișoara

Publicat

pe

Nicu Covaci, liderul trupei timişorene Phoenix, în vârstă de 76 de ani, a fost operat de urgenţă pe creier, vineri, la Spitalul Judeţean din Timişoara.

Conform unor surse medicale, problemele de sănătate ale solistului trupei Phoenix au apărut în urmă cu câteva săptămâni, când a început să aibă amorţeli la faţă şi probleme cu vederea.

Examinarea RMN a indicat un proces expansiv intracranian.

Formaţiunea tumorală a fost extirpată chirurgical cu succes de neurochirurgul Horia Pleş.

„Din raţiuni obiective şi pentru a proteja starea lui Nicu, nu am oferit informaţii despre situaţia actuală. Nicu a trecut cu succes (încă) un obstacol major! A suferit o intervenţie chirurgicală delicată, încheiată cu bine! Prezentăm mulţumiri echipei medicale şi tuturor prietenilor care au fost aproape în aceste momente determinante! Lui îi urăm un sincer: «Hai, înapoi pe scenă»!“, se menționează într-o postare pe pagina de socializare a trupei Phoenix.

Nicu Covaci este internat pe Secţia ATI a Spitalului Judeţean Timişoara.

Citeste mai mult

Cultură

Expoziție inedită la Timișoara: „Crâmpeie identitare: farmecul vieții șvăbești”

Publicat

pe

Asociația „Inițiativă în Educație” și Muzeul Stefan Jäger din Jimbolia organizează, în 19 martie 2024, vernisajul evenimentului „Crâmpeie identitare: farmecul vieții șvăbești”.

Expoziția, care își dorește să readucă în prim-plan frânturi ale moștenirii lăsate de etnicii șvabi, va avea loc la Centrul de Proiecte Timișoara, începând cu ora 18:00.

Muzeul Stefan Jäger din Jimbolia, un veritabil păstrător al tușelor care exhală o boare de arhaitate, reprezintă spațiul în care pictorul șvab Stefan Jäger a așezat culoarea pe pânze cu iz atemporal. Acestea surprind instantanee ale vieții cotidiene a primei jumătăți a secolului XX. Timpul, noțiune cu valențe atât de paradoxale, părea că are un alt ritm în vremurile în care muncile agricole și cele casnice se împleteau într-un firesc al tihnei și al lucrului bine calculat.

Expoziția conține bunuri etnografice care întregesc imaginea etniei ce și-a pus amprenta asupra Banatului începând cu a doua jumătate a veacului al XVIII-lea. Se va putea descoperi cum mașina de cusut Singer a reușit să își croiască drum înspre prezent, cum pomul de Kirchweih înalță sentimentul sărbătoresc al vieții prin verdele buchetului de rozmarin ornat cu panglici colorate, cum reflexiile șvabilor de odinioară încă se oglindesc în jurul nostru. Aceste porți înspre trecut trebuie văzute cu sens dual – atât ca deschidere înspre o lume ce a apus, cât și invers – deschiderea lumii respective de a aduce prezentului fărâme din ceea ce (încă) ne definește.

Cristina Dema, curatorul expoziției „Crâmpeie identitare: farmecul vieții șvăbești”, coordonează activitatea mai multor hotspoturi patrimoniale din Jimbolia. Această misiune, asumată conștiincios, este deopotrivă solicitantă și tonică. Pentru îndeplinirea ei, Cristina s-a implicat din 2016 încoace, în calitate de lider sau partener, în proiecte artistice, editoriale, educaționale sau culturale, precum: Tabăra de Creație Literară pentru Tineri Scriitori „Petre Stoica”, Simpozionul Internațional de Artă „Stefan Jäger”, Cafeneaua Culturală ș.a.

Expoziția este cu acces gratuit și va fi deschisă publicului în perioada 14-28 martie 2024, găzduind tururi ghidate, evenimente și ateliere educaționale pentru elevi, profesori și pentru întreaga comunitate din Timișoara. În cadrul expoziției se va desfășura și programul de formare „Muzeul-spațiul de învățare” la care vor participa dascălii din județul Timiș. Inițiativa urmărește să dezvolte parteneriate strategice între școli și instituții culturale, contribuind astfel la creșterea calității educației și la formarea unei comunități educaționale mai active și mai angajate în dezvoltarea culturală a orașului și a regiunii.

Evenimentul este organizat în cadrul proiectului „FORMA inEDU”, proiect ce urmărește valorificarea resurselor culturale și integrarea artei în mediul școlar prin crearea de contexte educaționale care formează și consolidează competențele pedagogice și interculturale ale cadrelor didactice și dezvoltă parteneriate și rețele culturale la nivel local și regional în perioada februarie – iunie 2024 în Timișoara.

Acțiunea face parte din Programul Cultural Național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Power Station+ | Școli creative, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul de la Ministerul Culturii. Programul are scopul de a crea contexte educaționale care să promoveze învățarea interdisciplinară și să formeze cadre didactice ca mediatori culturali și transmițători ai culturii.

Vă invităm, așadar, să fiți alături de noi în 19 martie 2024, de la ora 18, la un eveniment care celebrează trecutul aducându-l în prezent cu ajutorul bunurilor culturale care încă poartă amprentele șvabilor de altădată.

Persoană de contact:

Andrada Mazilu

Coordonator proiect „Spațiul de cultură”

0754 21 21 44

contact@inedu.ro

Despre Asociația Inițiativă în Educație:

Asociația Inițiativă în Educație susține si contribuie la îmbunătățirea mediului educațional și cultural prin crearea de contexte de învățare și dezvoltare pentru elevi, profesori și părinți din județul Timiș.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite