Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Revoluția fiscală aduce noi reglementări pentru populație și firme

Publicat

pe

Ziua de 1 ianuarie 2018 este prevăzută ca dată de intrare în vigoare a unor normative şi reglementări care vor genera plusuri sau, uneori, minusuri în bugetele populaţiei şi firmelor.

Cele mai importante schimbări sunt de ordin fiscal, dar mai avem şi o serie de modificări sau chiar noutăţi legislative care au impact în toate domeniile economice şi sociale. Firmele vor funcţiona după reguli noi (contabilii în primul rând vor avea incomparabil mai mult de lucru în 2018 faţă de 2017), dar pe de altă parte salariul minim şi îndemnizaţia de creştere a copilului se vor majora, iar cota de impozitare a veniturilor va scădea de la 16% la 10%.

Lista schimbărilor în 2018:

Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) va fi plătită în conturi separate („split TVA”), procedură care le impune companiilor costuri administrative suplimentare. S-a stabilit, însă, că nu toate firmele vor trece la această modalitate de plată, lucru care va complica relaţiile dintre firmele care o aplică şi cele care nu o aplică.

Contribuţiile de asigurări sociale – CAS – vor fi plătite de angajator, dar din banii salariatului, nu (şi) din banii firmei, cum a fost până la 1 ianuarie 2018. Măsura ar trebui să aibă ca efecte scăderea efortului financiar al firmelor (care vor mai avea de plătit din surse proprii doar o taxă de 2,25% din fondul de salarii) şi scăderea presiunii pe veniturile angajatului de la 39,25% la 37,25%. Dar pentru a se putea împlini acest deziderat şi mai ales pentru a se păstra venitul net al salariatului, angajatorii trebuie să majoreze salariul brut cu cel puţin 20 de puncte procentuale. Sau, după cum au anunţat deja unii angajatori, să le plătească salariaţilor diferenţa de 20% sub formă de prime/stipendii de merit, cel puţin până când această mutare a CAS va fi certă şi clarificată din toate punctele de vedere.

Complementar la mutarea CAS, de la 1 ianuarie 2018 va fi sancţionată cu închisoare de la 1 la 6 ani neplata CAS de către angajatori.

Contribuţia la asigurările sociale de sănătate (CASS), în procent de 10%, va fi datorată de o multitudine de persoane care realizează venituri cum ar fi: din dividende, din dobânzi, din alte surse, din activităţi independente etc. Principala modificare: aceste venituri care în 2017 erau scutite de contribuţia la asigurările sociale de sănătate, respectându-se şi alte condiţii legale, vor intra obligatoriu în sfera de aplicare a contribuţiei la sănătate, însă modul de calcul este diferit, baza de calcul fiind salariul minim pe economie. De exemplu, dacă o persoană fizică este salariată şi realizează şi venituri din dividende, atunci plăteşte contribuţia la asigurările de sănătate atât ca salariat, cât şi pentru veniturile din dividende. Baza lunară de calcul a contribuţiei la sănătate pentru venitul din dividende este salariul minim brut pe ţară valabil în luna în care se achită dividendele.

Începând cu data de 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit este de 10% pentru toate categoriile de venituri impozabile, cu excepţia veniturilor din dividende – pentru care se păstrează cota de 5%. Pentru persoanele care realizează venituri din salarii se majorează deducerile personale în funcţie de mărimea salariului şi de numărul persoanelor aflate în întreţinere, însă până la limita a 3.600 de lei, peste care nu se mai acordă deduceri personale.

Tot de la 1 ianuarie 2018, plafonul veniturilor unei microîntreprinderi este de un milion de euro, calculat în lei la cursul BNR din ultima zi a anului anterior. Mai exact, 4,6597 lei/euro, cursul din 29 decembrie 2017, deci plafonul respectiv este de 4.659.700 de lei. Se păstrează cotele de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au un salariat cu normă întreagă şi de 3% pentru microîntreprinderile fără salariaţi. Se abrogă, în schimb, condiţionarea faţă de un anumit obiect de activitate, în sensul că pot fi microîntreprinderi şi societăţile care realizează venituri din consultanţă şi management într-un procent mai mare de 20% din totalul veniturilor, din zona jocurilor de noroc, asigurări etc. Se abrogă, de asemenea, şi posibilitatea optării pentru plata impozitului pe profit prin majorarea capitalului social la suma de 45.000 de lei.

Din punctul de vedere al impozitelor şi taxelor locale, pentru autovehiculele de transport de marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul datorat la bugetul la bugetul local se majorează cu circa 7% din 1 ianuarie 2018.

O altă modificare importantă: românii care intenţionează să plece din ţară pentru mai mult de şase luni de zile vor risca, de la 1 ianuarie 2018, să fie amendaţi dacă nu notifică Fiscul în prealabil. Notificarea Fiscului trebuie făcută prin completarea şi depunerea unui formular de rezidenţă fiscală. Amenda pentru nedepunerea în timp util a chestionarului respectiv va fi între 50 şi 100 de lei. Obligaţia de a depune respectivul formular o au persoanele fizice care pleacă din România pentru o perioadă sau mai multe perioade de şedere în străinătate care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive. La fel, trebuie să depună chestionarul şi persoanele fizice care sosesc în România şi au o şedere în ţara noastră o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive.

De la 1 ianuarie indemnizaţia minimă de creştere a copilului se va majora, din 1 ianuarie 2018, la 1.250 de lei, faţă de 1.233 de lei cât era în 2017. Pentru asigurarea acestei majorări, indemnizaţia de creştere a copilului nu va mai fi raportată la salariul minim, ci la Indicele Social de Referinţă (ISR). Valoarea ISR este stabilită la 500 de lei, iar indemnizaţia va avea valoarea a 2,5 ISR.

Salariul minim pe economie creşte de la 1.450 la 1.900 de lei. Majorarea este binevenită pe fondul unei crize fără precedent de forţă de muncă, dar angajatorii sunt deranjaţi de modul în care a fost impusă. Firmele care şi-au setat afacerile pe costuri salariale la nivelul minimului pe economie (cel puţin 35% din total, după ultimele statistici) sunt nevoite ori să dea afară din angajaţi, ori să mărească preţurile, riscând să nu-şi mai vândă produsele, ori să închidă cu totul întreprinderea.

Din 1 ianuarie se aplică şi controversata reducere a procentului de plată către Pilonul II de pensii, de la 5,1% la 3,75%, fără a însă fi afectată valoarea nominală din 2017. Mai precis, suma achitată în 2017 către administratorii Pilonului II va fi cel puţin aceeaşi în 2018, dar scăderea procentului este necesară ca urmare a creşterii salariului mediu cu 20%.

Şi în domeniul auto va interveni o schimbare: de la 1 ianuarie, românii cu maşini noi vor avea o supriză plăcută referitor la inspecţia tehnică periodică (ITP); în schimb, cei cu vehicule vechi vor trebui să efectueze mai des ITP. Maşinile vor putea trece ITP-ul cu defecte minore, dar dacă se constată defecte mai grave, acestea trebuie reparate în maximum 30 de zile. De asemenea, în cazul maşinilor cu o vechime de 12 ani sau mai mult, ITP-ul va fi necesar anual, nu o dată la doi ani. Pe de altă parte, maşinile noi vor avea de trecut primul ITP abia după trei ani de la înmatriculare.

Tot începând din 1 ianuarie, vom avea un fel de reducere a costurilor cu telefonia în roaming. Ca urmare a scăderii tarifului reglementat la nivel de gros, pentru majoritatea planurilor tarifare va creşte volumul de date ce pot fi consumate în roaming în UE/SEE fără taxe suplimentare. În cazul depăşirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii în roaming în UE/SEE, scad şi suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior, după cum urmează: de la 1 ianuarie 2018 scade cu 22% suprataxa pentru date, de la 7,7 la 6 euro/GB; de la 3 ianuarie 2018 scade cu 16% suprataxa pentru apelurile primite, de la 1,08 la 0,91 eurocenţi/minut.

Plafonul de garantare pentru programul Prima Casă va scădea, în 2018, de la 2,67 la 2 miliarde de lei.

Tot pentru data de 1 ianuarie a mai fost prevăzută intrarea în vigoare a următoarelor normative: Legea 217/2016 privind combaterea risipei alimentare, Legea 163/2016, prin care constructorii trebuie obligatoriu să fie certificaţi tehnico-profesional sau Legea nr. 4/2016 care prevede sancţionarea contravenţiilor silvice.

Locale

ATENȚIE! Campanie pentru depistarea terenurilor cu ambrozie, la Timișoara

Publicat

pe

Municipiul Timișoara acționează pentru combaterea ambroziei – o plantă invazivă cu impact asupra sănătății publice. Direcția Generală a Poliției Locale a efectuat controale pe teren, în urma cărora s-a constatat prezența sau posibila prezență a unor focare de ambrozie pe terenuri deținute de persoane fizice sau juridice.

Au fost întocmite 383 de somații, care sunt comunicate proprietarilor până la data de 5 iunie 2025, termen prevăzut de legislație. De asemenea, terenurile municipalității sunt monitorizate de către serviciile de specialitate. Timișorenii pot semnala prezența ambroziei la adresa primariatm@primariatm.ro sau la dispeceratul Poliției Locale.

Persoanele fizice și juridice au obligația de a efectua lucrări de combatere a ambroziei. Nerespectarea acestor obligații legale atrage sancțiuni:

  • amenzi între 1.000 și 5.000 de lei pentru persoane fizice,
  • amenzi între 10.000 și 20.000 de lei pentru persoane juridice.

Lucrările de combatere a ambroziei trebuie realizate de proprietarii sau deținătorii de terenuri până la data de 30 iunie, înainte ca planta să înflorească.

În perioada următoare, municipalitatea va demara campania de conștientizare cu privire la efectele negative ale acestei plante asupra sănătății populației. Ambrozia este o plantă cu polen extrem de alergen, responsabilă pentru numeroase probleme respiratorii în perioada iunie–octombrie.

Se răspândește rapid pe terenuri virane, spații verzi neîngrijite, șantiere sau chiar în curțile locuințelor. Cu un potențial enorm de răspândire, planta produce peste 3.000 de semințe anual. În condiții de secetă și temperaturi ridicate, planta emite o cantitate dublă de polen, care poate fi transportat de vânt pe distanțe de până la 200 km.

Citeste mai mult

Locale

Sediul central al Poștei din Timișoara, prădat! Doi bărbați au furat 16 saci cu 10 milioane de lei

Publicat

pe

Doi bărbaţi au fost arestați duminică după ce au fost prinși că au furat 16 saci cu 10 milioane de lei, de la sediul central al Poştei Române din Timişoara.

Cei doi au fost prinşi în urma unui control de rutină al poliţiştilor.

„La data de 31 mai 2025, poliţiştii Biroului Drumuri Naţionale şi Europene din cadrul Serviciului Rutier Timiş, aflându-se în exercitarea atribuţiilor de serviciu în baza Planului de Acţiune privind verificarea autovehiculelor înmatriculate în alte state, au observat pe strada Nicolae Titulescu din municipiul Timişoara, un autovehicul care, la vederea echipajului de poliţie, ar fi efectuat un viraj brusc şi nejustificat către dreapta.  Poliţiştii au pornit în urmărirea autovehiculului, reuşind blocarea acestuia pe strada Anton Seiller. În momentul opririi, din autoutilitară au coborât doi bărbaţi, care au încercat să fugă de la faţa locului. În urma intervenţiei prompte a poliţiştilor, conducătorul auto, respectiv un bărbat de 36 de ani, a fost prins, imobilizat şi încătuşat”, a comunicat IPJ Timiş.

După verificările efectuate în baza de date, a rezultat faptul că plăcuţele de înmatriculare ale autovehiculului, eliberate de autorităţile franceze, aparţineau unui alt autoturism iar în interiorul autoutilitarei au fost descoperiţi 16 saci de culoare albă conţinând sume considerabile de bani.

Investigaţiile ulterioare au confirmat faptul că banii ar proveni dintr-un furt comis la sediul central al Poştei Române din Timişoara, prejudiciul estimat fiind de aproximativ 10 milioane de lei. Cauza a fost preluată de către Serviciul de Investigaţii Criminale, cercetările efectuându-se sub coordonarea Parchetului de pe lângă Tribunalul Timiş.

Poliţiştii Serviciului de Investigaţii Criminale continuă cercetările, în vederea stabilirii cu exactitate a tuturor circumstanţelor producerii evenimentului.

Compania Națională Poșta Română a transmis că distribuirea pensiilor se va face fără probleme.

„Incidentul a avut loc în dimineaţa zilei de 31 mai a.c., nepunând în pericol în niciun fel distribuirea pensiilor şi prestaţiilor sociale începând de mâine, 2 iunie a.c. Ne asigurăm toţi beneficiarii că vor primi toate pensiile şi prestaţiile sociale la timp, atât la nivel naţional, cât şi în Timişoara”, a anunţat compania.

Foto: Poliția Română

Citeste mai mult

Locale

„Cireșar“. Spectacole, animatori, muzică, de 1 iunie, la Timișoara

Publicat

pe

Pe parcursul a două zile, Parcul Copiilor din Timișoara se va transforma într-un spațiu de poveste, plin de culoare, joc și creativitate.

Evenimentul „Cireșar“ va aduce împreună artiști, animatori, meșteri și copii de toate vârstele într-o atmosferă caldă și vibrantă, în 31 mai 2025 și 1 iunie 2025, între orele 10.00 și 20.00.

Vizitatorii vor putea participa la ateliere creative de pictură pe ceramică, modelaj, bricolaj sau construcții din lemn, iar pe aleile parcului vor întâlni personaje de poveste, statui vivante și spectacole interactive de animație stradală.

Scenele vor găzdui spectacole de teatru pentru copii, momente muzicale și reprezentații artistice pline de emoție.

Anul acesta, a fost pregătită o surpriză inedită: „Plaja din oraș”, un loc de relaxare și distracție potrivit pentru toate vârstele!

PROGRAM

Sâmbătă, 31 mai, Parcul copiilor, Amfiteatru

11:00 – Zumba for Kids

12:00 – Spuma Light Party

17:00 – „Aventuri din deșertul Sahara” – spectacol de teatru pentru copii

20:00 – Cinema: „Vulpea și iepurașul salvează pădurea”

Duminică, 1 iunie, Parcul copiilor, Amfiteatru

11:00 – 18:00 – Radio Vacanța: muzică, jocuri și distracție pe tot parcursul zilei

12:00 – Spuma Light Party

20:00 – Cinema: „Flow” – un film premiat și aplaudat internațional

Intrarea este liberă.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite