Ne găsiți și pe:

Actualitate

Revoluția fiscală aduce noi reglementări pentru populație și firme

Publicat

pe

Ziua de 1 ianuarie 2018 este prevăzută ca dată de intrare în vigoare a unor normative şi reglementări care vor genera plusuri sau, uneori, minusuri în bugetele populaţiei şi firmelor.

Cele mai importante schimbări sunt de ordin fiscal, dar mai avem şi o serie de modificări sau chiar noutăţi legislative care au impact în toate domeniile economice şi sociale. Firmele vor funcţiona după reguli noi (contabilii în primul rând vor avea incomparabil mai mult de lucru în 2018 faţă de 2017), dar pe de altă parte salariul minim şi îndemnizaţia de creştere a copilului se vor majora, iar cota de impozitare a veniturilor va scădea de la 16% la 10%.

Lista schimbărilor în 2018:

Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) va fi plătită în conturi separate („split TVA”), procedură care le impune companiilor costuri administrative suplimentare. S-a stabilit, însă, că nu toate firmele vor trece la această modalitate de plată, lucru care va complica relaţiile dintre firmele care o aplică şi cele care nu o aplică.

Contribuţiile de asigurări sociale – CAS – vor fi plătite de angajator, dar din banii salariatului, nu (şi) din banii firmei, cum a fost până la 1 ianuarie 2018. Măsura ar trebui să aibă ca efecte scăderea efortului financiar al firmelor (care vor mai avea de plătit din surse proprii doar o taxă de 2,25% din fondul de salarii) şi scăderea presiunii pe veniturile angajatului de la 39,25% la 37,25%. Dar pentru a se putea împlini acest deziderat şi mai ales pentru a se păstra venitul net al salariatului, angajatorii trebuie să majoreze salariul brut cu cel puţin 20 de puncte procentuale. Sau, după cum au anunţat deja unii angajatori, să le plătească salariaţilor diferenţa de 20% sub formă de prime/stipendii de merit, cel puţin până când această mutare a CAS va fi certă şi clarificată din toate punctele de vedere.

Complementar la mutarea CAS, de la 1 ianuarie 2018 va fi sancţionată cu închisoare de la 1 la 6 ani neplata CAS de către angajatori.

Contribuţia la asigurările sociale de sănătate (CASS), în procent de 10%, va fi datorată de o multitudine de persoane care realizează venituri cum ar fi: din dividende, din dobânzi, din alte surse, din activităţi independente etc. Principala modificare: aceste venituri care în 2017 erau scutite de contribuţia la asigurările sociale de sănătate, respectându-se şi alte condiţii legale, vor intra obligatoriu în sfera de aplicare a contribuţiei la sănătate, însă modul de calcul este diferit, baza de calcul fiind salariul minim pe economie. De exemplu, dacă o persoană fizică este salariată şi realizează şi venituri din dividende, atunci plăteşte contribuţia la asigurările de sănătate atât ca salariat, cât şi pentru veniturile din dividende. Baza lunară de calcul a contribuţiei la sănătate pentru venitul din dividende este salariul minim brut pe ţară valabil în luna în care se achită dividendele.

Începând cu data de 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit este de 10% pentru toate categoriile de venituri impozabile, cu excepţia veniturilor din dividende – pentru care se păstrează cota de 5%. Pentru persoanele care realizează venituri din salarii se majorează deducerile personale în funcţie de mărimea salariului şi de numărul persoanelor aflate în întreţinere, însă până la limita a 3.600 de lei, peste care nu se mai acordă deduceri personale.

Tot de la 1 ianuarie 2018, plafonul veniturilor unei microîntreprinderi este de un milion de euro, calculat în lei la cursul BNR din ultima zi a anului anterior. Mai exact, 4,6597 lei/euro, cursul din 29 decembrie 2017, deci plafonul respectiv este de 4.659.700 de lei. Se păstrează cotele de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au un salariat cu normă întreagă şi de 3% pentru microîntreprinderile fără salariaţi. Se abrogă, în schimb, condiţionarea faţă de un anumit obiect de activitate, în sensul că pot fi microîntreprinderi şi societăţile care realizează venituri din consultanţă şi management într-un procent mai mare de 20% din totalul veniturilor, din zona jocurilor de noroc, asigurări etc. Se abrogă, de asemenea, şi posibilitatea optării pentru plata impozitului pe profit prin majorarea capitalului social la suma de 45.000 de lei.

Din punctul de vedere al impozitelor şi taxelor locale, pentru autovehiculele de transport de marfă cu masa totală autorizată egală sau mai mare de 12 tone, impozitul datorat la bugetul la bugetul local se majorează cu circa 7% din 1 ianuarie 2018.

O altă modificare importantă: românii care intenţionează să plece din ţară pentru mai mult de şase luni de zile vor risca, de la 1 ianuarie 2018, să fie amendaţi dacă nu notifică Fiscul în prealabil. Notificarea Fiscului trebuie făcută prin completarea şi depunerea unui formular de rezidenţă fiscală. Amenda pentru nedepunerea în timp util a chestionarului respectiv va fi între 50 şi 100 de lei. Obligaţia de a depune respectivul formular o au persoanele fizice care pleacă din România pentru o perioadă sau mai multe perioade de şedere în străinătate care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive. La fel, trebuie să depună chestionarul şi persoanele fizice care sosesc în România şi au o şedere în ţara noastră o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive.

De la 1 ianuarie indemnizaţia minimă de creştere a copilului se va majora, din 1 ianuarie 2018, la 1.250 de lei, faţă de 1.233 de lei cât era în 2017. Pentru asigurarea acestei majorări, indemnizaţia de creştere a copilului nu va mai fi raportată la salariul minim, ci la Indicele Social de Referinţă (ISR). Valoarea ISR este stabilită la 500 de lei, iar indemnizaţia va avea valoarea a 2,5 ISR.

Salariul minim pe economie creşte de la 1.450 la 1.900 de lei. Majorarea este binevenită pe fondul unei crize fără precedent de forţă de muncă, dar angajatorii sunt deranjaţi de modul în care a fost impusă. Firmele care şi-au setat afacerile pe costuri salariale la nivelul minimului pe economie (cel puţin 35% din total, după ultimele statistici) sunt nevoite ori să dea afară din angajaţi, ori să mărească preţurile, riscând să nu-şi mai vândă produsele, ori să închidă cu totul întreprinderea.

Din 1 ianuarie se aplică şi controversata reducere a procentului de plată către Pilonul II de pensii, de la 5,1% la 3,75%, fără a însă fi afectată valoarea nominală din 2017. Mai precis, suma achitată în 2017 către administratorii Pilonului II va fi cel puţin aceeaşi în 2018, dar scăderea procentului este necesară ca urmare a creşterii salariului mediu cu 20%.

Şi în domeniul auto va interveni o schimbare: de la 1 ianuarie, românii cu maşini noi vor avea o supriză plăcută referitor la inspecţia tehnică periodică (ITP); în schimb, cei cu vehicule vechi vor trebui să efectueze mai des ITP. Maşinile vor putea trece ITP-ul cu defecte minore, dar dacă se constată defecte mai grave, acestea trebuie reparate în maximum 30 de zile. De asemenea, în cazul maşinilor cu o vechime de 12 ani sau mai mult, ITP-ul va fi necesar anual, nu o dată la doi ani. Pe de altă parte, maşinile noi vor avea de trecut primul ITP abia după trei ani de la înmatriculare.

Tot începând din 1 ianuarie, vom avea un fel de reducere a costurilor cu telefonia în roaming. Ca urmare a scăderii tarifului reglementat la nivel de gros, pentru majoritatea planurilor tarifare va creşte volumul de date ce pot fi consumate în roaming în UE/SEE fără taxe suplimentare. În cazul depăşirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii în roaming în UE/SEE, scad şi suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior, după cum urmează: de la 1 ianuarie 2018 scade cu 22% suprataxa pentru date, de la 7,7 la 6 euro/GB; de la 3 ianuarie 2018 scade cu 16% suprataxa pentru apelurile primite, de la 1,08 la 0,91 eurocenţi/minut.

Plafonul de garantare pentru programul Prima Casă va scădea, în 2018, de la 2,67 la 2 miliarde de lei.

Tot pentru data de 1 ianuarie a mai fost prevăzută intrarea în vigoare a următoarelor normative: Legea 217/2016 privind combaterea risipei alimentare, Legea 163/2016, prin care constructorii trebuie obligatoriu să fie certificaţi tehnico-profesional sau Legea nr. 4/2016 care prevede sancţionarea contravenţiilor silvice.

Locale

Wedding Days. Primul târg de nunti al sezonului 2023, la Timişoara

Publicat

pe

În perioada 14 – 16 octombrie 2022, se va desfăşura primul târg de nunți destinat sezonului 2023, Wedding Days.

Gazda evenimentului va fi Colosseum Timişoara Ballroom (Complex Totalco, strada Calea Timișoarei, nr. 6, Giroc ), un complex de 2 săli de evenimente, foarte elegante și foarte bine cunoscute în domeniul organizărilor de evenimente din Timișoara.

Vizitatorii vor putea să vadă ultimele tendințe în materie de nunți şi botezuri şi îşi vor putea alege furnizori din domeniul destinat evenimentelor: flori, decor de vis, invitații, muzică, foto-video etc.

De asemenea, saloanele de rochii de mireasă vor prezenta oferte speciale, fie că va fi vorba de reducerile toamnei fie de cele mai noi tendințe pentru anul 2023.

Punctul forte al evenimentului va fi prezentarea noilor modele de rochii de mireasă care se vor putea achiziționa la prețuri foarte bune numai în perioada târgului. În cadrul târgului va fi organizată și ziua marilor reduceri, White Friday Sale, când unii furnizor de servicii vor prezenta oferte de nerefuzat la prețuri reduse.

De asemenea, printre expozanți se vor regăsi cofetării cu cele mai atractive oferte de torturi, magazine de verighete, cabina foto, servicii de make-up și hair styling.

Programul de vizitare va fi:

Vineri, 14 septembrie 2022, între orele 14.00 – 20.00

Sâmbătă, 15 septembrie 2022, între orele 10.00 – 20.00

Duminică, 16 septembrie 2022, între orele 10.00 – 17.00

Biletul de intrare costă 10 lei/persoană.

Citeste mai mult

Administrație

Heliport pe Aerodromul Cioca din Timișoara

Publicat

pe

Consiliul Judeţean Timiş investeşte 1,6 milioane de lei pentru construirea unui heliport pe Aerodromul Cioca, aflat la ieşire din Timişoara, unde vor putea ateriza elecopterele SMURD, ambulanţe private şi chiar cel mai mare elicopter al Forţelor Aeriene Românie, Mi-17.

Consiliul Judeţean Timiş a anunțat joi că a fost semnat contractul de execuţie, iar în data de 10 octombrie vor începe lucrările.

„Serviciile achiziţionate prevăd şi asigurarea unor utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj (grup generator de avarie, lămpi balizaj, sistem luminos de aliniere la decolare, sistem APAPI, proiectoare, semnalizatoare, balizaje conice, etc.). Pe heliportul care urmează a fi construit va putea ateriza chiar şi cel mai mare elicopter din dotarea Forţelor Aeriene Române. Acesta va putea fi folosit şi pentru operaţiunile de salvare de tip Medevac şi SMURD. Noul heliport va spori gradul de disponibilitate a serviciilor medicale, printr-o mai bună acoperire a teritoriului şi reducerea timpilor de răspuns în situaţii de urgenţă. De asemenea, obiectivul va putea genera venituri la bugetul judeţului prin utilizarea heliportului de către persoane private”, se arată în comunicat.

Suma investită în primă fază este de 1.6 milioane lei, iar în perioada imediat următoare, Direcţia de Prestări Servicii Timiş, din cadrul CJ Timiş, va lansa o nouă procedură de achiziţie, de această dată fiind vorba de dotările necesare operaţionalizării heliportului şi pistei de rulare din incinta aerodromului.
Odată cu recepţia lucrărilor de amenajare, vor fi depuse către Autoritatea Aeronautică Civilă toate documentele necesare în privinţa autorizării şi certificării celor două obiective.
La licitaţia organizată de Direcţia de Prestări Servicii din cadrul CJ Timiş, pentru amenajarea viitorului heliport de la aeroportul utilitar a fost înscrisă o singură ofertă, cea a T.T. & Co SOLARIA GRUP (Leader) în asociere cu ABC Development Aviation SRL.

Citeste mai mult

Locale

Polițist local reținut după ce a fost prins că falsifica amenzi

Publicat

pe

Un poliţist local din localitatea Dumbrăviţa de lângă Timişoara a fost reținut pentru 24 de ore după ce în urma unei percheziţii făcută de IPJ Timiş, a fost acuzat că falsifica amenzi şi în acest fel aduna bani la bugetul local.

Bărbatul întocmea procesele verbale de amendă şi le semna, deşi oamenii nu au încălcat legea.

Agentul de Poliţie Locală Richard Meleşcanu a fost reţinut pentru 24 de ore şi este cercetat pentru abuz în serviciu, fals şi uz de fals, după ce a fost depistat că obişnuia să falsifice amenzi.

Agentul întocmea procese verbale de amendă şi le semna în locul celor pe care îi ”amenda”. La un moment dat, aceştia aflau că au de plătit amenzi. Cei mai mulţi achitau sumele, banii intrând în bugetul local.
Poliţiştii de la IPJ Timiş au făcut, miercuri, o percheziţie la sediul Poliţiei Locale Dumbrăviţa şi au ridicat mai multe documente, dar şi pe poliţistul local. Acesta a fost dus la audieri, apoi a fost reţinut.
Reprezentanţii Primăriei Dumbrăviţa au transmis un comunicat de presă, joi, în care au precizat  că instituţia colaborează cu anchetatorii.
„Miercuri, 28 septembrie 2022, IPJ Timiş, Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice, a efectuat o percheziţie la sediul Poliţiei Locale Dumbrăviţa, percheziţie care viza ridicarea unor documente. Instituţia colaborează cu organele de urmărire penală în vederea respectării principiului aflării adevărului. Precizăm că pe perioada desfăşurării anchetei nu pot fi divulgate date şi informaţii privitoare la caz, pentru a nu influenţa rezultatul anchetei”, transmite Primăria Dumbrăviţa.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite