Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Social

STUDIU. Avem un sistem de învățământ învechit, neatractiv pentru elevi

Publicat

pe

Un sfert din copiii din România abandonează şcoala până în clasa a XII-a, iar principalul motiv este că metodele de predare sunt învechite, fără nici o legătură cu noua realitate dominată de tehnologie, iar elevii nu găsesc nici o atracţie în şcoală, arată rezultatele studiului „Barometrul forţei de muncă”, realizat de PwC România.

Ca soluţie, ar trebui ca mediul de afaceri să fie încurajat să ia legătura cu şcolile şi să le ajute, eventual printr-o scădere a taxelor pentru investiţiile pe care le-ar face în învăţământ, spun specialiştii.

Una dintre marile probleme ale învăţământului este faptul că pierdem foarte mulţi copii pe drum. Avem un abandon şcolar până la clasa a XII-a de 25%, iar 40% din cei din clasa a VIII-a nu pot citi şi nu înţeleg un text.

„Din învăţământul tehnic, 30% se angajează în domeniul urmat în şcoală şi 26% din cei de 30 de ani au făcut facultatea. În plus, un număr foarte mic de oameni învaţă de-a lungul vieţii. (…) Maximum 30% din copii se angajează în domeniul în care se pregătesc”, a afirmat Măriuca Talpeş, reprezentant al Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR), într-o conferinţă de presă în care a prezentat concluziile unui studiu pe tema crizei forţei de muncă.

Potrivit acesteia, cele mai mici investiţii sunt în zona de preşcolari şi şcoala primară, unde România investeşte cel mai puţin, respectiv 0,7% din PIB, faţă de 1,5% media europeană. La învăţământul secundar stăm mai bine, adică se investeşte 1,5% din PIB, faţă de 1,9% media europeană, iar la învăţământul terţiar suntem peste media europeană ca investiţie din PIB.

„De ce pierdem copiii pe drum? Metodele de predare din şcoală, acum, au rămas ca pe vremea noastră sau a bunicilor noştri. Pentru copii, şcoala nu mai este atractivă. Tot ce fac copiii la şcoală nu mai este legat de lumea înconjurătoare, nu învaţă prin proiecte, nu învaţă integrat. Copiii nu se bucură de şcoală. Suntem printre ultimele ţări din lume la ceea ce înseamnă atractivitatea şcolii pentru copii”, a arătat reprezentanta CDR.

Ea a arătat că ar trebui să avem profesori foarte bine selectaţi şi plătiţi de două ori mai bine decât acum.

„Până la clasa a VIII-a pierdem 16% din copii, iar la clasa a VIII-a cel mai grav lucru este că aproape jumătate din ei nu înţeleg un text şi nu rezolvă o problemă simplă de matematică”, a adăugat Talpeş.

În ceea ce priveşte adolescenţii, 7% merg către liceele vocaţionale, precum cele de muzică, balet şi şcoli pedagogice, iar ceilalţi la învăţământul profesional şi tehnic – 49% şi 44% la licee teoretice.

„Deci avem un sistem profesional şi tehnic bogat, 49%, mai mare decât cel teoretic, însă foarte puţini se duc cu adevărat să lucreze în industrie. Ar trebui ca aceste şcoli să fie legate de mediul economic, iar copiii să facă practică în aceste companii. Ar însemna ca toate liceele tehnologice să fie de tip dual, ceea ce ar însemna să păstrăm meseriile foarte legate de tehnologia viitorului şi tot ce înseamnă copil cu atractivitate pentru lucrul manual să se bată pentru aceste licee”, a afirmat ea.

Din orice liceu, copiii ar trebui cu uşurinţă să intre la facultate, însă doar 33% din cei care fac liceul trec şi bacalaureatul. Iar rata de abandon în facultate este de 38%.

„Ar trebui readuse atelierele practice, să reactivăm lucrul manual, dar nu cum era pe vremuri, ci la nivelul actual, precum ateliere de robotică sau de meşteşuguri tradiţionale şi foarte atractive astăzi. Ar trebui ca mediul de afaceri să fie încurajat să ia legătura cu şcolile şi să le ajute, poate printr-o scădere a taxelor pentru toate investiţiile pe care mediul de afaceri le-ar face în şcoli”, a continuat responsabilul CDR.

În industria IT&C sunt 7.000 de studenţi care termină facultatea anual, însă tot există un deficit de 5.000 de angajaţi, a mai spus Talpeş.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României a organizat recent o masă rotundă pentru a discuta rezultatele studiului „Barometrul forţei de muncă”, realizat de PwC România pentru CDR, şi recomandările mediului de afaceri privind posibile măsuri de diminuare a deficitului forţei de muncă din România.

Social

Persoanele vulnerabile pot beneficia de ajutor în perioada caniculară. Cui trebuie să se adreseze

Publicat

pe

Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara se pune în ajutorul persoanelor vulnerabile, în perioada verii.

Astfel, în zilele caniculare din lunile iulie – august, specialiștii Serviciului Reziliență și Mobilizare Comunitară din cadrul DAS, împreună cu organizații partenere și voluntari, vor oferi sprijin acolo unde este nevoie.

Echipe mixte se vor deplasa la domiciliul persoanelor care solicită asistență, la 𝐧𝐮𝐦𝐚̆𝐫𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐭𝐞𝐥𝐞𝐟𝐨𝐧 𝟎𝟑𝟓𝟔.𝟗𝟖𝟏.

Printr-un simplu apel telefonic, veți primi informațiile necesare, urmând ca datele personale și situația fiecărui solicitant să fie înregistrate, pentru a stabili tipul de intervenție de care este nevoie.

Cine poate beneficia de ajutor?

Vârstnici fără aparținători

Persoane cu dizabilități, fără aparținători sau cu aparținători persoane vârstnice

Femei însărcinate care nu au sprijinul partenerului sau al familiei

Ce se face pentru cei lipsiți de ajutor?

Cumpărături de alimente

Achitarea facturilor la utilități

Deplasarea la medicul de familie pentru rețetă lunară

Cumpărarea de medicamente

Citeste mai mult

Social

„Ziua Învățătorului” a fost celebrată la Timișoara în cadrul primei (NE)conferințe organizate de Asociația „Inițiativă în Educație”

Publicat

pe

„Ziua Învățătorului” a fost celebrată la Timișoara de peste 130 de cadre didactice și membri ai diferitelor organizații și instituții educaționale și culturale în cadrul evenimentului educațional județean „(NE)conferința FORMA inEDU”, desfășurat la INCUBOXX Timișoara în data de 5 iunie 2024.

„Ne bucurăm că vom încheia anul școlar 2023-2024 cu un eveniment special pregătit pentru cadrele didactice din județul Timiș. Este un mod de a celebra eforturile noastre depuse pe tot parcursul anului pentru a încuraja colaborarea între cadrele didactice și instituțiile culturale reprezentative, pentru a susține comunitatea și a promova un sistem de învățământ ancorat la spații culturale locale și la demersuri de integrare a practicilor culturale în școli. Conceptul de Neconferință este inedit, dar aduce în prim plan interacțiunea între participanți și transformarea lor în actori activi ai procesului de învățare.” a declarat Andrada Mazilu, coordonator al proiectului.

Evenimentul a fost structurat în 3 părți, pornind de la cele 3 cuvinte cheie din principiile organizației inEDU: INformație, INteracțiune și INspirație și a cuprins prezentări, activități interactive, spații de networking, precum și un moment de celebrare.

După deschiderea evenimentului de către autoritățile locale: Primăria Municipiului Timișoara, Casa Corpului Didactic și președintele asociației inEDU, a urmat o prezentare susținută de Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata, câștigător al distincției „Directorul anului 2024” în cadrul proiectului Merito. Acesta a împărtașit cu profesorii prezenți despre parcursul său educațional, implicarea în comunitatea locală și proiectele pe care le desfășoară în calitatea de director al școlii.

A doua parte a fost caracterizată de momente de inedite de interacțiune și networking. Participanții au avut ocazia de a comunica cu organizațiile prezente (Yuhuu Land, Asociația Colț de Banat, Bibliocicleta Lugoj, Asociația Action for People, Asociația PRAEDU, Asociația Sfera Timișoarei, Asociația Romanian Science Festival, Totul prin joc, TimeTex, Asociația Strada Veselă, Asociația Seeds of Kenosis) și au putut opta pentru 5 centre open space.

„Provocarea inEDU”, asemănătoare cu un joc bingo în care participanții aveau diverse sarcini de îndeplinit, a adus multă voie bună, dar a și trezit interesul și curiozitatea participanților față de proiectele prezentate. Fiind o activitate dinamică și antrenantă, a oferit ocazia celor prezenți de a se cunoaște și colabora pentru rezolvarea diferitelor sarcini.

Cele 5 centre de interes au atras profesorii la discuții și i-au motivate să aleagă diferite practici în activitățile educative:

„De-a arhitectura – Învățare prin proiect” cu arh. Brîndușa Havasi;

„Lupta cu inegalitățile socio-educaționale din mediile vulnerabile” cu Vlad Gogelescu, Teach for Romania;

„Educație pentru patrimoniu. Clădiri și povești” cu Adriana Bălaj și Diana Stein, inEDU;

„Podcastul în educație. Cum citim copiilor? ” cu Alina Iga, Cufărul cu povești;

„Start în aventura cunoașterii universului” cu Bianca Boroș, Casa Corpului Didactic Timiș;

„Semn că citești. Confecționarea unui semn de carte în tehnica Waldorf” cu Liuba Serariu;

În ultima parte, au fost celebrați și premiați 3 oameni foarte implicați în comunitatea educațională: Ramona Jakoby, fondator „Colț de Banat”, Veszele Gianina, director la Liceul Tehnologic „Petre Mitroi” Biled și Matieș Margareta, director la Școala Gimnazială „Maria Brindea” din Pesac. Aceștia au primit distincția „Sursă de inspirație” oferită de Asociația „Inițiativă în Educație”.

Conferința s-a încheiat cu zâmbete, îmbrățișări și fotografii la final, oferind profesorilor motivație pentru a-și continua misiunea în educație, dar și numeroase exemple de bune practici, resurse educaționale și conectarea cu principalele organizații reprezentative pentru comunitate.

Eventimentul a fost organizat de Asociația „Inițiativă în Educație”, în parteneriat cu Primăria Municipiului Timișoara, Administrația pentru Sănătate și Educație a Municipiului Timișoara, Serviciul Public de Administrare a „C.E.R.C”, Inspectoratul Școlar Județean Timiș și Casa Corpului Didactic.

Proiectul „FORMA inEDU” urmărește valorificarea resurselor culturale și integrarea artei în mediul școlar prin crearea de contexte educaționale care formează și consolidează competențele pedagogice și interculturale ale cadrelor didactice și dezvoltă parteneriate și rețele culturale la nivel local și regional în perioada februarie – iunie 2024 în Timișoara.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Power Station+ | Școli creative, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul de la Ministerul Culturii.

Asociația Inițiativă în Educație susține si contribuie la îmbunătățirea mediului educațional și cultural prin crearea de contexte de învățare și dezvoltare pentru elevi, profesori și părinți din județul Timiș.

Citeste mai mult

Social

SAPTĂMÂNA LUMINATĂ. Ce trebuie să faci pentru sporul casei

Publicat

pe

Săptămâna Luminată care urmează imediat Duminicii Pastelui păstrează în credinţa populară o serie de obiceiuri. Conform tradiţiei creștine în aceste zile credincioşii sunt supuşi la numeroase restriciţii.

LUNEA LUMINATĂ. Prin Învierea Domnului Iisus Hristos din morţi, cei din popor cred că Raiul se deschide tuturor sufletelor reţinute în prinsoarea iadului începând de la Adam şi până la venirea Mântuitorului şi rămâne deschis de la Înviere până la Duminica Tomei.

Lunea din Săptămâna Luminată poartă numele de Lunea Albă. Fiind prima zi după Duminica Pastelui, este considerată ziua în care se deschid porţile Raiului şi ale iertării, astfel că orice persoană care moare în acestă zi nu mai trece prin Judecata de Apoi. Tradiţia spune că trebuie să stropeşti casa cu agheazma şi să dai de băut la rude. Conform revistei Superstiţiilor, în unele zone se merge cu obiceiul “udatului” şi al umblatului cu pasc apentru vestirea Învierii.

Marţea din Săptămâna Luminată se mai numeşte şi Marţea Albă şi este impusă drept zi nelucrătoare. Nu se spală, nu se calcă, nu se face curat. Femeile din multe zone rurale dau de pomană în această zi pasca rămasă de la Paşte şi vin roşu.

Miercurea din Săptămâna Luminată poarta numele de Sfânta Mercurie. Bărbaţii se duc să muncească la câmp, însă femeile au interdicţie. Conform tradiţiei, nu e bine a munci de „nunta şoarecilor”. Asta ar însemna să aduci rozătoarele în casă şi să te lipseşti restul anului de bucate pe masă.

Joia din Săptămâna Luminată mai e numită şi Joia Verde, o zi în care se cinstesc holdele, grădinile şi grânele. Cine munceşte în această zi aduce asupra casei nenorocul, seceta şi dăunătorii în livezi. „Joia Rea”, cum mai este denumită această zi, cere un ritual al morţilor. 44 de găleţi cu apă sunt cărate de o persoană, 2 lumânări se aprind la toate cele 4 capete, iar apa astfel „sfinţită” se varsă apoi în fântâna din curte.

Vinerea din Săptămâna Luminată poartă numele de Vinerea Scumpă sau Fântăniţa. Este sărbătoarea Izvorului Tămăduirii. Vinerea Scumpă este în contrast direct cu Vinerea Neagră sau Vinerea Mare, de dinaintea Paştelui. Legendele spun ca Maica Domnului a construit o fântână care avea apă doar in Vinerea Scumpă, căci acea apă era dătătoare de viaţă.

Sursa: RTV.net

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite