Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Business

Băncile vor amâna plata ratelor pentru clienții afectați de pandemie

Publicat

pe

Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă, a informat sâmbătă Ministerul de Finanţe.

De asemenea, pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor poate fi exprimată o singură dată şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020.

Posibile motive de amânare în cazul creditelor ipotecare sunt şomajul tehnic, concedierea, reducerea salariului în cazul debitorului sau a membrilor familiei acestuia, plasarea în carantină sau în izolare a debitorului sau îmbonăvirea acestuia de coronavirus.

„Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Guvernul a aprobat în şedinţa de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare, ce stabilesc condiţiile în care creditorii aprobă solicitările, perioada de amânare şi perioada de prelungire a creditelor amânate, iar în cazul împrumuturilor ipotecare, modul de eşalonare şi garantare a dobânzilor.

„Pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane se stabileşte conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020. Scadenţa ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020″, arată ministerul.

Creditorul aprobă solicitarea debitorului care declară pe proprie răspundere că i-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia Covid-19 faţă de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgenţă, şi se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.

Normele exemplifică şi câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menţionând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în şomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activităţii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului în carantină instituţionalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu Covid-19, şi altele asemenea.

„Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plată, şi se comunică debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor. Decizia poate fi comunicată şi telefonic, cu respectarea obligaţiei creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcţie de opţiunea exprimată de debitor”, mai informează Ministerul de Finanţe.

Poate beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor debitorul care transmite solicitarea către creditor cel mai târziu în 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplică tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, deci fără alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, transmisă de creditor debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Notificarea debitorului se efectuează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor. În graficului de rambursare a creditului revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată rata de dobânda se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit.

Plata de către debitor a creanţei reprezentând dobânda totală aferentă perioadei de suspendare la plată acordată creditelor ipotecare se va face eşalonat, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare, în 60 de rate lunare egale, fără perceperea de dobândă pentru această componentă a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plăţi se comunică în termen de cinci zile debitorilor şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, care garantează plata integrală a acestor dobânzi.

În cazul în care în structura dobânzii aferente creditelor ipotecare sunt prevăzuţi indici variabili, valoarea scrisorii de garanţie este determinabilă pe baza estimărilor creditorilor privind evoluţia indicilor variabili. Pentru efectuarea corecţiei valorii scrisorii de garanţie, până la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligaţia comunicării FNGCIMM situaţia centralizatoare privind valoarea cumulată a dobânzilor de plată, determinată pe baza valorii indicilor care intră în structura de cost a dobânzii conform contractelor de credit încheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitării de amânare pentru persoanele fizice se menţin şi în cazul celorlalte credite acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare. În aceste cazuri, însă, dobânda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, precum şi pentru debitorii care deţin profesii liberale şi profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba dacă activitatea a fost întreruptă total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori, şi altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parţial sau total ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori s.a.

Facilităţile nu se acordă firmelor care se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata ramasă până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.

În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Business

„Dualul contează. Meseria construiește România Viitorului”. START înscrieri pentru Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual

Publicat

pe

Asociația Hands Across România (HAR), în parteneriat cu Consiliul Județean Timiș, Primăria Municipiului Timișoara și Ministerul Educației și Cercetării, anunță deschiderea înscrierilor pentru Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, ce se va desfășura la Timișoara, pe 16 octombrie 2025.

Evenimentul reprezintă o premieră națională: prima gală dedicată excelenței și inovației în învățământul profesional dual din România. Este un moment de recunoaștere a elevilor, profesorilor, companiilor și instituțiilor care contribuie activ la consolidarea unui sistem educațional modern și relevant pentru piața muncii și pentru dezvoltarea economică a țării.

Într-un context în care cifrele privind participarea elevilor și implicarea companiilor în sistemul dual se află în scădere, Gala vine să transmită un mesaj puternic: dualul contează. Este nevoie de motivație, vizibilitate și exemple de succes care să demonstreze că această formă de educație reprezintă o reală oportunitate pentru tineri, pentru comunități și pentru România viitorului.

„Prin această gală, aducem împreună povești de succes, oameni care fac diferența și parteneriate care dau rezultate. Este momentul să arătăm că dualul nu este doar o alternativă, ci o alegere strategică pentru România Viitorului. Vrem ca prin acest eveniment să consolidăm încrederea în sistemul dual și să încurajăm tot mai mulți elevi, părinți, profesori și angajatori să se alăture acestei misiuni”, a declarat Mihaela Sandu, președintele Asociației Hands Across România.

Participanții pot candida sau nominaliza în următoarele categorii:

Meseriașul Anului – elevi/absolvenți din învățământul dual cu rezultate remarcabile, modele de inspirație pentru colegi și comunitate.

Profesor Mentor al Anului – profesori și tutori de practică ce inovează în procesul educațional și formează generații de profesioniști.

Compania care Schimbă Destine – angajatori care investesc în formarea tinerilor și în oportunități de incluziune socială și profesională.

Parteneriat de Excelență Educație–Industrie – colaborări școală–companie cu rezultate concrete în pregătirea și angajarea tinerilor.

Meseriașul Publicului – premiu special, decis prin vot online dintre finaliștii categoriei „Meseriașul anului”.

Toți cei interesați – elevi, absolvenți, cadre didactice, companii sau instituții – sunt invitați să se înscrie sau să facă nominalizări, completând fișa de candidatură disponibilă pe site-ul oficial al Galei. Regulamentul oficial și formularul de candidatură pot fi consultate aici: www.handsacross.ro/gala2025.

Înscrierile sunt deschise în perioada 9 septembrie – 5 octombrie 2025.

Participarea la Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual – „Dualul contează. Meseria construiește România Viitorului” oferă vizibilitate națională, recunoaștere publică și oportunitatea de a deveni parte a unei comunități de lideri și inovatori în educația duală. Finaliștii și laureații vor fi prezentați în cadrul evenimentului și promovați în rețeaua de parteneri instituționali și privați.

Pentru informații suplimentare: Georgeta Petrovici – 0745.830.362

Despre Hands across Romania

Asociația Hands across Romania este un promotor recunoscut al învățământului tehnologic dual, dezvoltând inițiative educaționale, de comunicare publică și advocacy care conectează elevii, școlile și mediul economic. Din 2016 până în prezent, organizația a ajuns anual la peste 15.000 de elevi și părinți din întreaga țară prin sesiuni de informare, ateliere vocaționale, materiale educaționale și campanii de vizibilitate dedicate promovării rutelor profesionale duale. De asemenea, susținem ateliere de formare pentru diriginți și consilieri școlari pentru a ghida elevii spre ruta tehnologică.

Asociația este membră The European Alliance for Apprenticeships (EAfA), Pact for Skills și membru în consiliul director al Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC).

Prin toate aceste eforturi, Hands Across Romania contribuie la construirea unui ecosistem educațional incluziv, adaptat nevoilor reale ale economiei și ancorat în exemple de excelență. Organizația susține public măsuri legislative și administrative care sprijină elevii, precum bursa tehnologică, infrastructura modernă și orientarea vocațională timpurie.

Citeste mai mult

Secretul succesului

„Zilnic 100 de coșuri, chiar și în concediu” – Lecția de perseverență a lui Ștefan Iepure

Publicat

pe

Timișoara – Într-o epocă în care copiii sunt atrași mai degrabă de ecrane decât de efort, povestea lui Ștefan Iepure, un adolescent de 14 ani din Timișoara, e dovada vie că pasiunea, disciplina și susținerea potrivită pot construi viitorul unui campion – pas cu pas, coș cu coș.

Ștefan Iepure, un tânăr pasionat de baschet, și-a făcut un obicei pe care puțini ar reuși să-l țină: în fiecare zi, aruncă la coș până reușește cel puțin 100 de coșuri. Nu contează dacă e frig sau cald, dacă are chef sau nu.

Și nu o face pentru că îl obligă cineva. O face pentru că și-a dat o promisiune: să fie mai bun decât a fost ieri.

„Adevărata competiție nu este cu ceilalți, ci cu tine însuți”, spune Ștefan, iar prin exemplul său arată ce înseamnă disciplina și determinarea.

Zi după zi, el își depășește limitele, transformând fiecare aruncare într-un pas către propria versiune mai bună.

Într-o lume în care succesul este adesea asociat cu medalii și podiumuri, Ștefan ne amintește că rezultatele mari se construiesc în tăcere, cu răbdare și perseverență.

Performanță dublă la Partizan Camp, Serbia

Recent, Ștefan a reprezentat România cu onoare la Partizan Basketball Camp din Serbia, una dintre cele mai prestigioase tabere de baschet pentru juniori din Europa.

A obținut:

Medalia de aur la proba de shooting, cu un scor impresionant de 19 puncte

Medalia de argint la proba de 1 vs 1, demonstrând viteză, viziune și spirit competitiv

Rezultatele nu au venit întâmplător. Ele sunt rodul unui antrenament zilnic riguros, desfășurat sub îndrumarea atentă și profesionistă a antrenorului său, Toroman Radenko, care îl ghidează în cadrul clubului SCM Timișoara U14.

Antrenament și în vacanță: când pasiunea nu ia pauză

Chiar și acum, aflat în vacanță în Turcia, Ștefan își respectă rutina: 100 de coșuri reușite pe zi. Fie că e pe un teren improvizat, pe asfalt fierbinte sau lângă un hotel, își ia mingea și… continuă.

Nu pentru că trebuie. Ci pentru că a ales.

Pentru că în mintea și inima lui, visul de a deveni un jucător profesionist nu intră niciodată în concediu.

Trei lecții mari dintr-un exemplu mic (dar puternic):

  1. Perseverența e mai rară decât talentul. Talentul deschide uși. Dar perseverența le ține deschise.
  2. Succesul se antrenează. Nu există magie. Există doar repetiție zilnică, sub ghidaj bun.
  3. Modelele adevărate nu se nasc în fața camerelor. Se nasc în liniște, în spatele blocului, cu mingea în mână și cu o promisiune în suflet: să fii mai bun decât ieri.

Ștefan – un nume de urmărit

Cu susținerea familiei, îndrumarea atentă a antrenorului Toroman Radenko și o voință de fier, Ștefan Iepure nu este doar un sportiv promițător, ci și un exemplu pentru tinerii din Timișoara și din toată țara.

Acest articol este o invitație la reflecție pentru toți cei care lucrează cu tineri: părinți, profesori, antrenori. Performanța nu se predă – se inspiră. Și se construiește.

Zilnic.

Respect, Ștefan! Ne inspiri să înțelegem că succesul nu se câștigă, ci se antrenează.

Citeste mai mult

Business

Adaptabilitatea și Succesul în Afaceri – Tema centrală la întâlnirea BIZZ.CLUB Timișoara

Publicat

pe

TIMIȘOARA, 25 martie 2025 – Marți, la elegantul ZET Hotel din Timișoara, a avut loc o nouă ediție a întâlnirii BIZZ.CLUB Timișoara – Grupa #Evolve, eveniment dedicat antreprenorilor care doresc să evolueze constant și să își dezvolte afacerile într-un mod sustenabil.

Tema principală a întâlnirii a fost adaptabilitatea ca pilon al succesului în afaceri, un subiect extrem de relevant într-un mediu economic dinamic și imprevizibil. Momentul educațional a fost susținut de Kinga Kroth – Madarász, o profesionistă recunoscută pentru expertiza sa în domeniul dezvoltării personale și business coaching. Prezentarea sa a oferit perspective valoroase despre cum pot liderii de afaceri să navigheze prin schimbări, menținându-și echipele motivate și obiectivele clare.

În cadrul sesiunii Spotlight, atenția a fost îndreptată către Camelia Sabina Pau, un avocat de succes din Timișoara, care a împărtășit din experiența sa profesională și a subliniat importanța adaptabilității și în domeniul juridic, unde schimbările legislative și nevoile clienților cer o reacție rapidă și bine fundamentată. Inteligența artificială începe sa devină o provocare şi pentru avocați iar felul în vor şti să profite de noua tehnologie vor avea avantaje majore.

Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune informală de networking – o cafea savurată în compania unor idei proaspete, inspirație autentică și discuții valoroase între antreprenori din diverse domenii. Atmosfera a fost una energizantă, propice schimbului de experiențe și consolidării relațiilor de afaceri.

BIZZ.CLUB Timișoara – Grupa #Evolve continuă să demonstreze că educația antreprenorială, conexiunile autentice și deschiderea către schimbare sunt ingredientele-cheie ale unui ecosistem de afaceri sănătos și prosper.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite