Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Business

Băncile vor amâna plata ratelor pentru clienții afectați de pandemie

Publicat

pe

Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă, a informat sâmbătă Ministerul de Finanţe.

De asemenea, pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor poate fi exprimată o singură dată şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020.

Posibile motive de amânare în cazul creditelor ipotecare sunt şomajul tehnic, concedierea, reducerea salariului în cazul debitorului sau a membrilor familiei acestuia, plasarea în carantină sau în izolare a debitorului sau îmbonăvirea acestuia de coronavirus.

„Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Guvernul a aprobat în şedinţa de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare, ce stabilesc condiţiile în care creditorii aprobă solicitările, perioada de amânare şi perioada de prelungire a creditelor amânate, iar în cazul împrumuturilor ipotecare, modul de eşalonare şi garantare a dobânzilor.

„Pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane se stabileşte conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020. Scadenţa ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020″, arată ministerul.

Creditorul aprobă solicitarea debitorului care declară pe proprie răspundere că i-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia Covid-19 faţă de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgenţă, şi se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.

Normele exemplifică şi câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menţionând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în şomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activităţii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului în carantină instituţionalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu Covid-19, şi altele asemenea.

„Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plată, şi se comunică debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor. Decizia poate fi comunicată şi telefonic, cu respectarea obligaţiei creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcţie de opţiunea exprimată de debitor”, mai informează Ministerul de Finanţe.

Poate beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor debitorul care transmite solicitarea către creditor cel mai târziu în 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplică tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, deci fără alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, transmisă de creditor debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Notificarea debitorului se efectuează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor. În graficului de rambursare a creditului revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată rata de dobânda se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit.

Plata de către debitor a creanţei reprezentând dobânda totală aferentă perioadei de suspendare la plată acordată creditelor ipotecare se va face eşalonat, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare, în 60 de rate lunare egale, fără perceperea de dobândă pentru această componentă a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plăţi se comunică în termen de cinci zile debitorilor şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, care garantează plata integrală a acestor dobânzi.

În cazul în care în structura dobânzii aferente creditelor ipotecare sunt prevăzuţi indici variabili, valoarea scrisorii de garanţie este determinabilă pe baza estimărilor creditorilor privind evoluţia indicilor variabili. Pentru efectuarea corecţiei valorii scrisorii de garanţie, până la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligaţia comunicării FNGCIMM situaţia centralizatoare privind valoarea cumulată a dobânzilor de plată, determinată pe baza valorii indicilor care intră în structura de cost a dobânzii conform contractelor de credit încheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitării de amânare pentru persoanele fizice se menţin şi în cazul celorlalte credite acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare. În aceste cazuri, însă, dobânda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, precum şi pentru debitorii care deţin profesii liberale şi profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba dacă activitatea a fost întreruptă total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori, şi altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parţial sau total ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori s.a.

Facilităţile nu se acordă firmelor care se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata ramasă până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.

În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Business

Bizz.Club Timișoara: Invitați de marcă și discuții pe teme de actualitate la ședința săptămânală

Publicat

pe

La ședința săptămânală Bizz.Club Timișoara, membrii și invitații au avut ocazia să participe la o discuție deosebit de relevantă pentru mediul de afaceri modern. Evenimentul a beneficiat de prezența unui invitat de marcă, Catalina Pantilimon, specialist în protecția datelor și masterand în Dreptul Noilor Tehnologii.

Tema centrală a prezentării susținute de Catalina Pantilimon a fost legalitatea aplicațiilor din perspectiva GDPR (Regulamentul General privind Protecția Datelor), subiect de maxim interes în contextul actual, când tehnologia și digitalizarea au devenit esențiale pentru toate domeniile de activitate.

Într-o lume în care dezvoltarea aplicațiilor mobile și software-urilor este în plină expansiune, conformitatea cu reglementările europene privind protecția datelor personale reprezintă o provocare majoră pentru companii. Catalina Pantilimon a oferit sfaturi utile și a clarificat aspecte legale importante pentru toți participanții, subliniind importanța respectării GDPR în dezvoltarea și utilizarea aplicațiilor tehnologice.

Un alt moment important al ședinței a fost spotlight-ul oferit lui Cătălin Răuți, CEO al companiei Lami Ing Eur. Cătălin a prezentat evoluția și realizările companiei sale, oferind participanților un exemplu de antreprenoriat de succes. Lami Ing Eur activează într-un domeniu inovator și a demonstrat în timp că prin viziune strategică și adaptabilitate, o companie poate evolua semnificativ pe piața românească și internațională.

Atmosfera întâlnirii a fost una productivă, iar participanții au avut ocazia să facă networking, să împărtășească idei și să învețe din experiențele invitaților de seamă. Bizz.Club Timișoara continuă să fie un spațiu de dezvoltare pentru antreprenori și lideri, oferind săptămânal oportunități valoroase de învățare și colaborare.

Citeste mai mult

Business

Ședința săptămânală BIZZ.CLUB Timișoara: Strategia în vânzări – cu Nicu Zegheanu

Publicat

pe

În această săptămână, ședința BIZZ.CLUB Timișoara s-a desfășurat la Zet Hotel, adunând antreprenori locali pentru o sesiune de networking și dezvoltare profesională.

Invitatul special al evenimentului a fost Nicu Zegheanu, un trainer, consultant și speaker cu o experiență vastă de peste 18 ani în domeniu. Nicu a susținut un atelier de vânzări, unde a împărtășit din expertiza sa acumulată prin peste 400 de proiecte de training și consultanță derulate în colaborare cu companii naționale și multinaționale.

Zegheanu este recunoscut pentru specializările sale în managementul performanței, leadership, vânzări și resurse umane. De asemenea, el coordonează un program de formare a formatorilor, în urma căruia peste 300 de traineri au obținut certificări recunoscute. Absolvent de filosofie și deținător al primului masterat în Educația Adulților din România, Nicu are un portofoliu impresionant de certificări și licențe, fiind premiat ca speaker la diverse conferințe de afaceri din țară.

În plus, Zegheanu a colaborat cu Fundația EOS în dezvoltarea și implementarea de programe educaționale și de mentorat în resurse umane de-a lungul a peste 15 ani. Aceste programe s-au concentrat pe formarea de formatori și pe managementul resurselor umane, oferind soluții inovatoare și practice pentru dezvoltarea organizațională.

Momentul Spotlight al întâlnirii a fost prezentat de Călin Iepure, CEO al BIZZ.CLUB, care a evidențiat importanța atelierelor de acest tip pentru comunitatea de business din Timișoara, încurajând participarea activă a membrilor la discuțiile despre strategiile de vânzări și leadership.

Ședințele BIZZ.CLUB reprezintă o platformă esențială pentru dezvoltarea antreprenorilor locali, facilitând accesul la experți de top și oferind oportunități de networking și colaborare în cadrul comunității de afaceri.

Citeste mai mult

Secretul succesului

Conectarea aduce bunăstarea: Business și networking intenționat la Bizz Club Timișoara

Publicat

pe

Timișoara, 10 septembrie 2024 — În această săptămână, Bizz Club Timișoara a găzduit o nouă ședință axată pe tema „business și networking intenționat”, un concept care devine din ce în ce mai relevant pentru antreprenorii care doresc să își dezvolte rețelele de contact și să își crească afacerile în mod sustenabil.

Calin Iepure, CEO al BIZZ.CLUB, a fost gazda evenimentului, unde a prezentat etapele esențiale ale networking-ului intenționat. Aceste etape subliniază importanța abordării strategice în crearea și menținerea relațiilor profesionale, punând accent pe autenticitate, colaborare și reciprocitate. „Networking-ul intenționat nu este doar despre a colecta contacte, ci despre a construi relații care aduc valoare pe termen lung”, a declarat Iepure în cadrul prezentării.

Unul dintre punctele de atracție ale întâlnirii a fost momentul de „spotlight”, susținut de Dorian Ianoș, trainer și prezentator radio, care a împărtășit din experiența sa profesională legată de importanța comunicării eficiente în mediul de afaceri. Ianoș a subliniat cum o comunicare clară și deschisă poate contribui la consolidarea relațiilor profesionale și la atingerea obiectivelor de afaceri.

De asemenea, un invitat special al întâlnirii a fost Cristian Radu, CEO al BIZZ.CLUB Madrid, care a oferit o sesiune de Q&A pe tema inteligenței emoționale, un subiect de mare interes pentru antreprenorii prezenți. Radu a răspuns întrebărilor participanților legate de modul în care inteligența emoțională poate influența pozitiv interacțiunile de business și modul de luare a deciziilor. „În afaceri, a înțelege și a gestiona emoțiile, atât proprii, cât și ale celor din jur, este crucial pentru succesul pe termen lung”, a explicat Radu.

Întâlnirea de la Bizz Club Timișoara s-a dovedit a fi încă o dată un eveniment de referință pentru comunitatea locală de business, oferind nu doar oportunități de networking, ci și perspective valoroase pentru dezvoltarea personală și profesională.

Bizz Club își continuă misiunea de a aduce împreună antreprenori și lideri din diverse industrii, facilitând schimbul de idei și colaborări strategice printr-un networking intenționat și bine direcționat.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite