Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Business

Băncile vor amâna plata ratelor pentru clienții afectați de pandemie

Publicat

pe

Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă, a informat sâmbătă Ministerul de Finanţe.

De asemenea, pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor poate fi exprimată o singură dată şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020.

Posibile motive de amânare în cazul creditelor ipotecare sunt şomajul tehnic, concedierea, reducerea salariului în cazul debitorului sau a membrilor familiei acestuia, plasarea în carantină sau în izolare a debitorului sau îmbonăvirea acestuia de coronavirus.

„Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Guvernul a aprobat în şedinţa de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare, ce stabilesc condiţiile în care creditorii aprobă solicitările, perioada de amânare şi perioada de prelungire a creditelor amânate, iar în cazul împrumuturilor ipotecare, modul de eşalonare şi garantare a dobânzilor.

„Pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane se stabileşte conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020. Scadenţa ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020″, arată ministerul.

Creditorul aprobă solicitarea debitorului care declară pe proprie răspundere că i-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia Covid-19 faţă de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgenţă, şi se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.

Normele exemplifică şi câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menţionând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în şomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activităţii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului în carantină instituţionalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu Covid-19, şi altele asemenea.

„Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plată, şi se comunică debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor. Decizia poate fi comunicată şi telefonic, cu respectarea obligaţiei creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcţie de opţiunea exprimată de debitor”, mai informează Ministerul de Finanţe.

Poate beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor debitorul care transmite solicitarea către creditor cel mai târziu în 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplică tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, deci fără alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, transmisă de creditor debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Notificarea debitorului se efectuează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor. În graficului de rambursare a creditului revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată rata de dobânda se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit.

Plata de către debitor a creanţei reprezentând dobânda totală aferentă perioadei de suspendare la plată acordată creditelor ipotecare se va face eşalonat, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare, în 60 de rate lunare egale, fără perceperea de dobândă pentru această componentă a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plăţi se comunică în termen de cinci zile debitorilor şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, care garantează plata integrală a acestor dobânzi.

În cazul în care în structura dobânzii aferente creditelor ipotecare sunt prevăzuţi indici variabili, valoarea scrisorii de garanţie este determinabilă pe baza estimărilor creditorilor privind evoluţia indicilor variabili. Pentru efectuarea corecţiei valorii scrisorii de garanţie, până la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligaţia comunicării FNGCIMM situaţia centralizatoare privind valoarea cumulată a dobânzilor de plată, determinată pe baza valorii indicilor care intră în structura de cost a dobânzii conform contractelor de credit încheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitării de amânare pentru persoanele fizice se menţin şi în cazul celorlalte credite acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare. În aceste cazuri, însă, dobânda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, precum şi pentru debitorii care deţin profesii liberale şi profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba dacă activitatea a fost întreruptă total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori, şi altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parţial sau total ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori s.a.

Facilităţile nu se acordă firmelor care se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata ramasă până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.

În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Afaceri de succes in Timisoara

Întâlnirea săptămânală BIZZ.CLUB Timișoara – început de noiembrie cu energie, claritate și multă acțiune

Publicat

pe

Întâlnirea BIZZ.CLUB Timișoara din această săptămână a fost caracterizată perfect de Emese Biro, CERO (Chief Events and Relationship Officer) BIZZ.CLUB România: „un început de noiembrie cu energie, claritate și multă acțiune.” Atmosfera din cadrul grupului EVOLVE a fost una efervescentă, cu discuții aplicate, idei valoroase și o puternică dorință de dezvoltare profesională și personală.

Cum să eviți insolvența și să gestionezi perioadele dificile din viața unei companii

Momentul de educație al întâlnirii a fost susținut de Oana Velican – auditor financiar, expert contabil și practician în insolvență. Cu o bună experiență în domeniul financiar, Oana a vorbit despre modalitățile prin care o companie poate depăși perioadele dificile fără a ajunge în insolvență sau faliment.

Ea a subliniat importanța analizei constante a indicatorilor financiari, a gestionării corecte a fluxului de numerar și a comunicării deschise cu partenerii și creditorii. „Înainte ca o firmă să intre în colaps, există semne clare care pot fi observate și gestionate cu atenție. Insolvența nu apare peste noapte, ci este rezultatul unor decizii întârziate”, a explicat Oana Velican.

Totodată, a recomandat antreprenorilor să nu ezite să ceară sprijinul specialiștilor atunci când se confruntă cu dificultăți, pentru a putea găsi soluții de redresare – fie prin restructurare internă, optimizarea costurilor, fie prin reorientarea strategică a businessului.

Momentul de spotlight: Dana Ghițuică și Center for Coaching and Mentoring

Prezentarea de firmă din această săptămână i-a aparținut Danei Ghițuică, fondatoarea Center for Coaching and Mentoring.

Dana Ghițuică este absolventă a Facultății de Drept și are peste 20 de ani de experiență în Managementul Resurselor Umane și Dreptul Muncii.

De-a lungul carierei sale, a coordonat procese complexe de HR în companii multinaționale cu mii de angajați, acoperind domenii variate – de la producție și servicii corporate, până la centre de proiectare și dezvoltare. Între 2010 și 2019, a fost președinta West HR Club, organizație profesională care a reunit manageri de resurse umane din întreaga regiune de vest a țării.

Din 2020, Dana a fondat Center for Coaching and Mentoring, companie ce oferă servicii de coaching, mentoring și consultanță de business, adresate atât companiilor, cât și persoanelor individuale.

Despre CENTER FOR COACHING AND MENTORING

Compania oferă o gamă completă de servicii de dezvoltare personală și profesională: executive coaching, leadership coaching și life coaching, destinate liderilor și profesioniștilor care doresc să își maximizeze potențialul și claritatea în luarea deciziilor, traininguri pentru companii (leadership și dezvoltarea echipei, mentalitatea de creștere, inteligența emoțională, starea de bine și echilibrul la locul de muncă, comunicare și feedback constructiv, managementul integrării și schimbării),  moderarea workshopurilor (analiza succesului – învățarea din reușite, alinierea echipei pe obiective, brainstorming și introducerea de noi concepte/proceduri, integrarea echipei și gestionarea diversității culturale, maparea proceselor pentru implementarea Lean Management),  consultanță în resurse umane.

De asemenea, Center for Coaching and Mentoring oferă coaching personalizat pentru copii, axat pe echilibrare emoțională și pregătire mentală pentru examene, dar și parenting coaching pentru părinți care doresc să-și îmbunătățească relația cu copiii lor.

Un spațiu al colaborării și creșterii

Ca de fiecare dată, întâlnirea BIZZ.CLUB Timișoara a fost un cadru excelent de învățare, networking și inspirație, demonstrând încă o dată că succesul în afaceri se construiește prin comunitate, claritate și acțiune.

BIZZ.CLUB România este una dintre cele mai active comunități de antreprenori din țară, dedicată dezvoltării personale și profesionale prin educație, colaborare și recomandări de afaceri.

BIZZ.CLUB Timișoara reunește săptămânal antreprenori din diverse domenii, într-un cadru organizat ce pune accent pe învățare, susținere reciprocă și crearea de parteneriate.

Citeste mai mult

Afaceri de succes in Timisoara

Antreprenorii timișoreni au descoperit „Întrebările care te duc mai departe” la întâlnirea săptămânală Bizz Club

Publicat

pe

Text de Olimpiu Bulzan

Comunitatea de afaceri Bizz Club Timișoara s-a reunit din nou într-o atmosferă plină de energie, inspirație și dorință de evoluție. Antreprenori din diverse domenii – de la servicii și educație până la producție și marketing – au participat la întâlnirea săptămânală dedicată învățării, networkingului și schimbului de experiență.

Educație pentru minte și business: „Întrebările care te duc mai departe”

Momentul educațional al zilei a fost susținut de Laura Gomoi, psiholog organizațional și fondatoare Art of Growth, care a abordat o temă esențială pentru dezvoltarea personală și profesională: „Întrebările care te duc mai departe”.

„Este important să-ți pui întrebările potrivite pentru a obține claritate și direcție”, a subliniat Laura Gomoi, oferind participanților instrumente practice pentru a-și reevalua obiectivele și a identifica soluții dintr-o perspectivă nouă.

Prin exemple concrete și exerciții aplicate, prezentarea a pus accent pe importanța conștientizării și pe rolul întrebărilor puternice în procesul de creștere – atât în viața personală, cât și în business.

Spotlight pe antreprenorii locali: Narcis Georgescu (CMP)

Momentul Spotlight – dedicat promovării și cunoașterii membrilor comunității – l-a avut în prim-plan pe Narcis Georgescu, reprezentant CMP, care a împărtășit povestea brandului și modul în care compania contribuie la dezvoltarea mediului de afaceri local.

Prin prezentarea sa, Narcis a evidențiat valorile și profesionalismul care definesc activitatea CMP, dar și deschiderea către colaborări și proiecte noi în cadrul rețelei Bizz Club.

Bizz Club Timișoara – locul unde ideile cresc și oamenii se conectează

Întâlnirile Bizz Club Timișoara au devenit deja un reper pentru antreprenorii care cred în dezvoltare continuă, parteneriate autentice și schimb de know-how. Evenimentele săptămânale combină educația de business cu inspirația personală, într-un cadru prietenos și profesionist.

Citeste mai mult

Afaceri de succes in Timisoara

Bizz Club Timișoara Evolve: lecții de marketing autentic și eficiență logistică prezentate de Cristian Iuga și Mihail-Alexandru Mate

Publicat

pe

Întâlnirea Bizz Club Timișoara Evolve a adus perspective noi despre marketingul bazat pe “durerea” clientului și supply chain modern.

Bizz Club Timișoara Evolve: lecții de creștere accelerată și strategie de marketing „cu sens”

Întâlnirea săptămânală a Bizz Club Timișoara Evolve s-a desfășurat, ca de obicei, în eleganta sală de conferințe a ZET Hotel, reunind antreprenori și lideri de afaceri locali într-un nou exercițiu de învățare practică și networking de calitate.

Marketingul bazat pe „durerea” clientului – cheia creșterii accelerate

Invitatul principal al ediției a fost Cristian Iuga, growth architect la Redouble Agency, care a oferit o perspectivă profundă asupra marketingului orientat pe “durerea” clientului – o abordare modernă și tot mai folosită în campaniile eficiente de creștere.

„Identifică durerea clientului, asigură-te că ai menționat-o în comunicarea ta și că publicul țintă se regăsește în ea, până când se generează o emoție. Apoi transmite încrederea că soluția ta este cea potrivită și ușor accesibilă”, a subliniat Iuga în cadrul prezentării sale.

Cristian Iuga a explicat că “durerea clientului” reprezintă esența oricărei strategii de marketing de impact. Fie că este vorba despre o frustrare, o problemă nerezolvată sau o nevoie ignorată, aceasta trebuie să fie în centrul mesajului. Companiile care reușesc să identifice, să comunice empatic și să ofere soluții reale pentru aceste nevoi se diferențiază rapid pe piață. În locul unui marketing bazat pe preț sau caracteristici, marketingul empatic transformă mesajul într-o promisiune emoțională și autentică.

Despre Redouble Agency

Redouble Agency, compania condusă de Cristian Iuga, este o agenție de marketing și strategie de creștere dedicată businessurilor care vor să își dubleze performanțele prin campanii creative și scalabile. Agenția oferă servicii integrate de branding, performance marketing, analiză de date și dezvoltare de funnel-uri de vânzare, concentrându-se pe rezultate măsurabile și pe construirea unei relații reale între brand și client.

Momentul Spotlight: Supply Chain și eficiență în producție

Momentul “Spotlight” al întâlnirii a fost susținut de Mihail-Alexandru Mate, fondatorul LogiSphere, care a vorbit despre importanța unui Supply Chain eficient pentru companiile de producție.

„Un lanț de aprovizionare bine pus la punct nu înseamnă doar reducerea costurilor, ci și fluiditate în procese, previzibilitate și capacitatea de a scala. Un Supply Chain inteligent conectează resursele, oamenii și tehnologia într-un flux unitar”, a explicat Mihail-Alexandru Mate.

Conceptul de Supply Chain Management modern merge mult dincolo de logistică: implică sincronizarea stocurilor, optimizarea proceselor de producție, digitalizarea livrărilor și integrarea sistemelor ERP. Într-o economie în continuă schimbare, un lanț de aprovizionare flexibil poate face diferența între stagnare și expansiune.

Despre LogiSphere

LogiSphere este o companie specializată în consultanță și implementare de soluții de gestiune logistică și operațională, cu focus pe digitalizare, eficiență și reducerea pierderilor din procesul de producție. Firma colaborează cu producători din diverse industrii pentru a le oferi un control complet asupra fluxului de aprovizionare, stocare și distribuție.

Eveniment online de mentorat cu Zoltan Veres – inteligența emoțională în perioade de criză

Membrii BIZZ.CLUB România sunt invitați vineri, de la ora 19:00, la un eveniment online de mentorat susținut de Zoltan Veres, unul dintre cei mai apreciați traineri de inteligență emoțională din țară.

Zoltan Veres este fondatorul Refleqt, un proiect educațional prin care ajută antreprenorii și echipele să înțeleagă, gestioneze și folosească emoțiile pentru a lua decizii mai clare și pentru a menține echilibrul în perioade tensionate. Cu o experiență de peste 15 ani în traininguri, conferințe și dezvoltare personală, Zoltan promovează ideea că inteligența emoțională este o competență-cheie în leadership, vânzări și relații profesionale.

BIZZ.CLUB România – cea mai extinsă rețea de networking din țară

BIZZ.CLUB România este cea mai mare rețea de networking și educație antreprenorială din țară, bazată pe valori precum sprijin reciproc, educație aplicată, networking intenționat și dezvoltare sustenabilă. Clubul organizează săptămânal întâlniri în orașele mari și evenimente lunare precum conferințe, business summits și sesiuni tematice, precum și programe de mentorat și podcasturi pentru membri.

Rețeaua include filiale în orașe din România – Alexandria, Arad, Bacău, Baia Mare, Botoșani, Brașov, București, Buzău, Cluj-Napoca, Constanța, Galați, Iași, Pitești, Ploiești, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Târgoviște și Timișoara – dar și filiale internaționale: Londra, Paris, Madrid și Dublin, dedicate antreprenorilor români din diaspora.

Prin francize locale și o strategie unitară de dezvoltare, BIZZ.CLUB s-a transformat într-un hub național de învățare, inspirație și colaborare pentru antreprenori care nu vor doar să supraviețuiască, ci să crească inteligent, în ciuda noilor provocări fiscale și economice.

Timiș Press și Sălile Colosseum Timișoara Ballroom se numără printre partenerii de succes ai BIZZ.CLUB România, contribuind activ la promovarea spiritului antreprenorial local și la consolidarea ecosistemului de afaceri din vestul țării.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite