Ne găsiți și pe:

Business

Băncile vor amâna plata ratelor pentru clienții afectați de pandemie

Publicat

pe

Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă, a informat sâmbătă Ministerul de Finanţe.

De asemenea, pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor poate fi exprimată o singură dată şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020.

Posibile motive de amânare în cazul creditelor ipotecare sunt şomajul tehnic, concedierea, reducerea salariului în cazul debitorului sau a membrilor familiei acestuia, plasarea în carantină sau în izolare a debitorului sau îmbonăvirea acestuia de coronavirus.

„Băncile vor amâna plata ratelor pentru toţi clienţii afectaţi de criza provocată de răspândirea Covid-19, în cazul populaţiei fiind suficientă pentru aprobarea facilităţii o declaraţie pe proprie răspundere că au fost afectate veniturile faţă de situaţia anterioară declanşării situaţiei de urgenţă”, se arată într-un comunicat al ministerului.

Guvernul a aprobat în şedinţa de joi normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare, ce stabilesc condiţiile în care creditorii aprobă solicitările, perioada de amânare şi perioada de prelungire a creditelor amânate, iar în cazul împrumuturilor ipotecare, modul de eşalonare şi garantare a dobânzilor.

„Pentru creditele ipotecare, perioada pentru care se acordă facilităţile de suspendare la plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane se stabileşte conform opţiunii debitorului, ce poate fi exprimată o singură dată, şi este cuprinsă între o lună şi nouă luni, fără a putea depăşi data de 31 decembrie 2020. Scadenţa ultimei rate incluse în perioada de suspendare la plată este cel mai târziu data de 31 decembrie 2020″, arată ministerul.

Creditorul aprobă solicitarea debitorului care declară pe proprie răspundere că i-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia Covid-19 faţă de nivelul înregistrat anterior declarării stării de urgenţă, şi se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului.

Normele exemplifică şi câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menţionând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea: intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în şomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activităţii angajatorului, concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului în carantină instituţionalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu Covid-19, şi altele asemenea.

„Decizia de aprobare conţine şi numărul de rate care au fost solicitate de debitor pentru suspendarea la plată, şi se comunică debitorului în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor. Decizia poate fi comunicată şi telefonic, cu respectarea obligaţiei creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcţie de opţiunea exprimată de debitor”, mai informează Ministerul de Finanţe.

Poate beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor debitorul care transmite solicitarea către creditor cel mai târziu în 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020. Prevederea se aplică tuturor debitorilor, persoane fizice sau firme.

Modificarea clauzelor contractuale la creditele ipotecare se realizează fără încheierea de acte adiţionale, deci fără alte costuri, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului şi graficul de rambursare a dobânzilor eşalonate, transmisă de creditor debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

Notificarea debitorului se efectuează în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, conform opţiunii exprimate de debitor. În graficului de rambursare a creditului revizuit după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată rata de dobânda se menţine la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit.

Plata de către debitor a creanţei reprezentând dobânda totală aferentă perioadei de suspendare la plată acordată creditelor ipotecare se va face eşalonat, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de suspendare, în 60 de rate lunare egale, fără perceperea de dobândă pentru această componentă a creditului ipotecar. Graficul de rambursare a acestor plăţi se comunică în termen de cinci zile debitorilor şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, care garantează plata integrală a acestor dobânzi.

În cazul în care în structura dobânzii aferente creditelor ipotecare sunt prevăzuţi indici variabili, valoarea scrisorii de garanţie este determinabilă pe baza estimărilor creditorilor privind evoluţia indicilor variabili. Pentru efectuarea corecţiei valorii scrisorii de garanţie, până la data de 31 ianuarie 2021 creditorii au obligaţia comunicării FNGCIMM situaţia centralizatoare privind valoarea cumulată a dobânzilor de plată, determinată pe baza valorii indicilor care intră în structura de cost a dobânzii conform contractelor de credit încheiate cu debitorii.

Criteriile de aprobare a solicitării de amânare pentru persoanele fizice se menţin şi în cazul celorlalte credite acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare. În aceste cazuri, însă, dobânda se va capitaliza la principal.

Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, precum şi pentru debitorii care deţin profesii liberale şi profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba dacă activitatea a fost întreruptă total sau parţial ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori, şi altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă deţin certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020. De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parţial sau total ca efect al deciziilor emise de autorităţile publice competente pe perioada stării de urgenţă decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieţei de desfacere, restrângerea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de furnizori s.a.

Facilităţile nu se acordă firmelor care se află în insolvenţă la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informaţiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, pe durata ramasă până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.

În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.

Fonduri europene

Program gratuit de formare continuă „Învăț și Zâmbesc” pentru educatori, învăţători şi profesori

Publicat

pe

Întreprinderea socială „Învăț și Zâmbesc”, în colaborare cu Asociația „Inițiativă în Educație”, lansează programul gratuit de formare continuă pentru profesori. Evenimentul de lansare va avea loc online, marți, 18 octombrie 2022, între orele 18:30 – 20:00.

Programul a fost realizat încadrul proiectului european „Solidari într-o nouă economie socială, justă și performantă” pentru a veni în sprijinul tuturor educatorilor, învăţătorilor şi profesorilor din România atât cu metode moderne de predare, care au succes la generaţiile actuale de elevi, nativi digitali, cât şi cu soluţii pentru continuarea dezvoltării personale şi atingerea stării de bine.

În cadrul evenimentului de lansare participanții află cum se înscriu gratuit și își pot începe învățarea alături de formatorii prezenţi în live (profesori creatori ai programului).

În plus, vor putea discuta cu domnul Marius Cătălin Mocanu, inspectorul și purtătorul de cuvânt al „ISJ Vrancea”, despre modificările de anul acesta și particularitățile structurii anului școlar. Evenimentul este gratuit și se va desfăşura online pe canalele de Facebook și Youtube ale organizatorilor. Înscrierea se face prin pagina de prezentare a evenimentului:
https://www.invatsizambesc.ro/eveniment-de-lansare
Programul „Învăț și Zâmbesc” conține un parcurs de învățare structurat în 3 etape: podcast, interviuri video și capsule video de învățare. Temele abordate sunt variate, de la abilități interpersonale până la aplicații și resurse didactice, fiind create pentru fiecare ciclu de învățământ: preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Întregul program este în format eLearning, astfel că poate fi parcus în propriul ritm, inclusiv de pe telefon, iar la final participanții primesc
un certificat care atestă parcurgerea lui.

Din agenda evenimentului:

– Ce cuprinde programul?

– Detalii despre înscriere, parcurgerea programului și primirea certificatului

– Cum a fost experiența de creator și de participant?

– Secvențe din podcasturi, interviuri și capsule de învățare

– Întrebări şi răspunsuri. Formatorii programului răspund!

– Idei utile despre cum se poate adapta mai bine planificarea la noul context

Formatorii programului sunt profesori din fiecare ciclu de învățământ cu rezultate remarcabile:

– Andrada Sorca – președinte și membru fondator al Asociației „Inițiativă în educație” (inEdu), profesor Merito, facilitator SuperTeach;

– Daniela Doru – facilitator comunicare nonviolentă, mindfulness coach certificat pentru adolescenți, facilitator World Peace Game;

– Tatiana Cauni – face parte din „Corpul Experților și al Mentorilor din educație”, organizează „Cafenelele Merito” Maramureș, Webinarele Merito pentru profesori. A fost desemnată profesor Merito în 2019;

– Cătălin Șipoș – inginer cu o experiență de peste 15 ani în domeniul IT și membru fondator al inEdu;

– Alina – Ioana Iga – fondatorul podcastului „Cufărul cu povești”, coordonator proiect „Aventura prin lectură”;

– Adriana Bălaj – vicepreședinte al inEdu în cadrul căreia coordonează un club de lectură pentru profesori și pasionați de educație;

– Bianca Boroș – face parte din grupul de lucru creat de Ministerul Educației care a realizat programa pentru disciplina opțională „Start în aventura cunoașterii Universului”;

– Florina Grecu – profesor pentru învățământul liceal de limba și literatura română la Colegiul Național Bănățean din Timișoara.

Moderatorii evenimentului sunt Cristian Dițoiu și Sorina Conea, inițiatorii „Învăț și Zâmbesc”.

Evenimentul este gratuit și se va desfăşura online pe canalele de Facebook și Youtube ale organizatorilor.

Înscrierea se face prin pagina de prezentare a evenimentului:

https://www.invatsizambesc.ro/eveniment-de-lansare

„Învăț și Zâmbesc” este o întreprindere socială care a pornit de la dorința de a oferi profesorilor din România pregătirea necesară pentru a se adapta contextului actual și a preda captivant pentru elevii nativi digital.

Mai multe la https://www.invatsizambesc.ro

Asociația „Inițiativă în Educație” este o asociație non-guvernamentală care susține si contribuie la îmbunătățirea mediului educațional și creează contexte de învățare și dezvoltare pentru elevi, profesori și părinți.

Mai multe la https://www.inedu.ro

Citeste mai mult

Business

bizz.club timișoara. „10 lecții esențiale pentru antreprenori” cu Luminița Țundrea

Publicat

pe

Marți, 20 septembrie 2022, a avut loc o nouă ședință bizz.club Timișoara, în cadrul căreia Luminița Țundrea, avocat, ne-a vorbit despre „10 lecții esențiale pentru antreprenori”.

La începutul ședinței, toți participanții s-au prezentat pe ei și business-urile lor din perspectiva a ceea ce oferă unic clienților lor, apoi a avut loc schimbul de referințe.

Luminița ne-a prezentat cele 10+2 idei și lecții pe care antreprenorii ar trebui să le știe, lecții care au venit din experiența și cariera ei ca om de business și avocat. Chiar și numai 3 dintre ele dacă antreprenorii le-ar aplica în viața lor, și-ar putea duce businessul departe.

Evident că pe lângă profesionalism și abilitățile profesionale, Luminița a insistat în mod special pe două elemente de o importanță majoră.

În primul rând dezvoltă-te pe tine personal pentru că businessul ești tu, și în al doilea rând, networking-networking-networking. E foarte important ca oamenii să te cunoască ca să te poată aprecia, ca să te poată recomanda și ca să lucreze cu tine.

Și dincolo de aceasta, cum a spus și Budha însuși, comunitatea este cea mai importantă deoarece doar în comunitate putem trăi și prospera.

Mulțumim colaboratorilor: Oala cu Potol pentru micul dejun și Hansen Ergonomics Studio Timișoara pentru găzduire.

Dacă vrei și tu să participi la astfel de sesiuni valoroase, click pe BUTONUL alăturat și înscrie-te GRATUIT la următoarea ședință! De ce să faci asta?
✅ Vei afla informații cel puțin la fel de interesante (Educație);

✅ Te vei putea prezenta pe tine și afacerea ta (Networking);

✅ Vei putea cere recomandări exact pe nevoile tale (Sprijin reciproc).

Beneficiile unei astfel de comunități asupra creșterii tale și a afacerii pe care o conduci s-ar putea să te surprindă permanent, iar drumul tău spre succes va fi mai scurt!

Citeste mai mult

Afaceri de succes in Timisoara

bizz.club timișoara. Cât impozit va plăti firma ta în 2023? cu Violeta Tănasă

Publicat

pe

Marți, 13 septembrie 2022, a avut loc o nouă ședință bizz.club Timișoara, în cadrul căreia Violeta Tănasă, expert în contabilitate și audit financiar, ne-a vorbit despre „Cât impozit va plăti firma ta în 2023?”.

La începutul ședinței, toți participanții s-au prezentat pe ei și business-urile lor din perspectiva a ceea ce oferă unic clienților lor, apoi a avut loc schimbul de referințe.

După deschiderea ședinței și prezentarea participanților a urmat momentul de Spotlight în care am vorbit despre Gala Națională BIZZ.CLUB 2022, unul dintre cele mai iubite evenimente bizz.club ce va avea loc la București în noiembrie, unde așteptăm peste 150 de antreprenori. Mai multe detalii aici: https://bizz.club/evenimente/gala-nationala-bizzclub-2022

La momentul de educație, Violeta Tănasă, expert în contabilitate și audit financiar, ne-a vorbit despre „Cât impozit va plăti firma ta în 2023?”.

Colega noastră ne-a vorbit despre:

• impozitele care vor fi plătite în 2023,

• care sunt diferențele care apar în noul cod fiscal,

• ce înseamnă microîntreprindere în care se plătește 1% impozit sau 16% impozit,

• câteva diferențe care se vor aplica de anul viitor și în ceea ce privește CASS.

La final doi dintre invitați și-au manifestat dorința de a deveni membri bizz.club și de a afla mai multe despre aceste club de business networking. Bizz.club Timișoara crește frumos cu oameni care-și doresc dezvoltarea lor personală și profesională și care să obțină și prin networking lucruri importante pentru afacerea lor.

Mulțumim colaboratorilor: Oala cu Potol pentru micul dejun și Hansen Ergonomics Studio Timișoara pentru găzduire.

Dacă vrei și tu să participi la astfel de sesiuni valoroase, înscrie-te acum GRATUIT pe site-ul https://timisoara.bizz.club/ la ședința de săptămâna viitoare! De ce să faci asta?

✅ Vei afla informații cel puțin la fel de interesante (Educație);

✅ Te vei putea prezenta pe tine și afacerea ta (Networking);

✅ Vei putea cere recomandări exact pe nevoile tale (Sprijin reciproc).

Beneficiile unei astfel de comunități asupra creșterii tale și a afacerii pe care o conduci s-ar putea să te surprindă permanent, iar drumul tău spre succes va fi mai scurt!

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite