Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Social

Deducerile fiscale pentru copii se acordă de la 1 ianuarie

Publicat

pe

Sumele aferente deducerilor personale au fost majorate de la 1 ianuarie, iar minorii pot fi luaţi în întreţinere de ambii părinţi. De asemenea, în categoria persoanelor în întreţinere pot intra soţia/soţul, copiii, dar şi rudele contribuabilului până la gradul al doilea inclusiv, ale căror venituri impozabile şi neimpozabile nu depăşesc 300 de lei lunar. Salariaţii au dreptul, potrivit legii, la deducere personală din venitul lunar, sumele aferente fiind majorate de la 1 ianuarie, când au intrat în vigoare prevederile noului Cod fiscal. Pe lângă majorarea sumelor aferente deducerilor, HG nr. 1/2016 privind normele de aplicare a noului Cod fiscal prevede că deducerea pentru copiii aflaţi în întreţinere se va acorda ambilor părinţi, faţă de anul trecut, când se acorda unui singur părinte. Deducerea personală se acordă pentru fiecare lună a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se află funcţia de bază. Potrivit ordinului ministrului de finanţe publicat luni, 25 ianuarie, modul de calcul este diferit în funcţie de cuan¬tumul salariului, iar pentru angajaţii care câştigă mai mult de 3.000 de lei brut pe lună deducerile de bază nu se acordă. Astfel, deducerea personală pentru angajaţii cu salarii brute de până la 1.500 lei se calculează astfel: 300 lei pentru salariatul fără persoane în întreţinere, 400 lei pentru o persoană în întreţinere, 500 lei pentru 2 persoane în întreţinere, 600 lei pentru 3 persoane în întreţinere, 800 lei pentru 4 sau mai multe persoane în întreţinere. Pentru salariile brute cuprinse între 1.501 şi 3.000 de lei, deducerea personală sau deducerile pentru persoanele luate în întreţinere se reduc de la sumele amintite până la 0. În categoria persoanelor în întreţinere pot intra soţia/soţul, copiii sau alţi membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soţului/soţiei acestuia până la gradul al doilea inclusiv, ale căror venituri, impozabile şi neimpozabile, nu depăşesc 300 de lei lunar, cu excepţia pensiilor de urmaş, burselor primite de persoanele care urmează orice formă de şcolarizare sau perfecţionare, premiilor şi alte drepturi obţinute de elevi şi studenţi în cadrul competiţiilor interne şi internaţionale şi premiilor obţinute de sportivii medaliaţi la campionatele mondiale, europene şi jocuri olimpice/paralimpice. Potrivit legii, minorii în vârstă de până la 18 ani împliniţi sunt consideraţi întreţinuţi. Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere persoanele fizice care deţin terenuri agricole şi silvice în suprafaţă de peste 10.000 de metri pătraţi în zonele colinare şi de şes, respectiv de peste 20.000 de metri pătraţi în zonele montane. Potrivit portalului noutatifiscale.ro, pentru un salariat care obţine la funcţia de bază un venit brut de 2.650 lei şi are trei copii minori în întreţinere, deducerea se va calcula astfel: 600 lei x (1 – (2.650 lei – 1.500 lei)/1.500 lei)), rezultând un câştig la salariu de 140 lei. Pentru a beneficia de această deducere, salariatul trebuie să depună la Departamentul de resurse umane de la locul de muncă o declarație pe propria răspundere prin care își exprimă opțiunea de a avea funcția de bază la acel angajator sau nu. De asemenea, prin același document, el va informa plătitorul de venituri din salarii și despre persoanele pe care le are în întreținere (cu datele de identificare ale acestora: nume, prenume, cod numeric personal). Potrivit legii, salariatul este obligat să înştiinţeze plătitorul de venituri din salarii în termen de 15 zile calendaristice de la data la care s-a produs un eveniment care generează o modificare, astfel încât angajatorul/plătitorul să reconsidere nivelul deducerii începând cu luna următoare celei în care s-a produs evenimentul.

Social

Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, la Timișoara

Publicat

pe

În perioada 7 – 14 octombrie 2025, elevii și profesorii din învățământul profesional și tehnic au participat la atelierele „Dualul Contează”, o serie de sesiuni interactive care stau în centrul Galei Inovației și Performanței în Învățământul Dual, ce va avea loc pe 16 octombrie 2025, la Timișoara.

Rezultatele acestor ateliere stau la baza formării Consiliului Elevilor din VET (Vocational Education and Training) – prima voce națională a elevilor din învățământul dual, care va reprezenta oficial interesele acestora în dialogul cu autoritățile și actorii educaționali.

Organizate de Asociația Hands across România (HAR), în parteneriat cu Consiliul Județean Timiș, Primăria Municipiului Timișoara și Ministerul Educației și Cercetării, atelierele au oferit un cadru creativ pentru ca vocea elevilor și a cadrelor didactice din sistemul dual să fie auzită, valorizată și integrată în deciziile care privesc viitorul educației profesionale din România. Rezultatele atelierelor constituie punctul central al Galei, unde vor fi prezentate public ideile, lucrările și concluziile tinerilor participanți.

Atelierele regionale – vocea tinerilor, în centrul politicilor educaționale

Un număr de 87 școli s-au înscris și au participat la cele patru ateliere care se încheie astăzi. Aceste întâlniri au adus împreună un număr de aproximativ 300 de elevi din învățământul dual, profesori coordonatori și angajatori locali, pentru a identifica barierele și soluțiile din teren și pentru a contribui direct la formularea politicilor educaționale.

În cadrul atelierului „Meseria prin ochii mei”, elevii au avut șansa să își exprime viziunea asupra parcursului profesional prin colaje vizuale, mesaje scrise și videoclipuri scurte. Toate lucrările vor fi prezentate public în cadrul Galei din 16 octombrie. Al doilea atelier, „Cutia cu idei”, a provocat participanții la un exercițiu național de brainstorming, pentru propunerea unor soluții concrete în sprijinul dezvoltării educației tehnice. Ideile generate vor fi transformate într-un document de recomandări adresat decidenților. De asemenea, elevii și profesorii au avut oportunitatea de a învăța cum să devină „Ambasadorii dualului”, adică promotori ai învățământului dual în comunitățile lor, dobândind abilități de comunicare și advocacy. Cel de-al patrulea atelier a generat „Concluzii și idei pentru viitor”, punctul culminant al sesiunilor, pregătind scena pentru prezentările din momentul Galei.

„Scopul nostru nu este doar să organizăm o gală festivă, ci să oferim un cadru real în care tinerii – cei mai direct afectați de deciziile din educație – să își exprime punctele de vedere și să contribuie activ la reformarea sistemului dual. Prin implicarea lor, dar și a profesorilor și a partenerilor din mediul economic, dorim să construim împreună un model educațional modern, conectat la nevoile pieței muncii și la provocările viitorului. Este o investiție în încrederea pe care o avem în generațiile tinere și în forța lor de a aduce schimbarea”, declară Mihaela-Nadia Sandu, președinte Hands across Romania (HAR).

Gala Inovației și Performanței – celebrare și recunoaștere

Pe lângă componenta de advocacy, Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual, care va avea loc pe 16 octombrie 2025, de la ora 17:00,  în Sala Multifuncțională a Consiliului Județean Timiș din Timișoara, va celebra performanțele elevilor, angajamentul profesorilor și implicarea companiilor în educație, printr-un eveniment participativ, centrat pe copii, cu o componentă cultural-educativă.

Cu momente artistice pregătite de elevi, o expoziție interactivă și o ceremonie de premiere, Gala aduce în prim-plan meseria ca formă de expresie, identitate și viitor.

Despre Hands across Romania

Asociația Hands across Romania este un promotor recunoscut al învățământului tehnologic dual, dezvoltând inițiative educaționale, de comunicare publică și advocacy care conectează elevii, școlile și mediul economic. Din 2016 până în prezent, organizația a ajuns anual la peste 15.000 de elevi și părinți din întreaga țară prin sesiuni de informare, ateliere vocaționale, materiale educaționale și campanii de vizibilitate dedicate promovării rutelor profesionale duale. De asemenea, susținem ateliere de formare pentru diriginți și consilieri școlari pentru a ghida elevii spre ruta tehnologică.

Asociația este membră The European Alliance for Apprenticeships (EAfA), Pact for Skills și membru în consiliul director al Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC).

Prin toate aceste eforturi, Hands Across Romania contribuie la construirea unui ecosistem educațional incluziv, adaptat nevoilor reale ale economiei și ancorat în exemple de excelență. Organizația susține public măsuri legislative și administrative care sprijină elevii, precum bursa tehnologică, infrastructura modernă și orientarea vocațională timpurie.

Informații suplimentare: Georgeta Petrovici – 0745.830.362

Citeste mai mult

Social

Începe acțiunea de preluare a cererilor pentru încălzirea locuinței, la Timișoara

Publicat

pe

Începând cu 1 octombrie 2025, Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara demarează acțiunea de preluare a cererilor – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie și a Normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin H.G. nr. 1154/2022, pentru sezonul 2025-2026.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili solizi și /sau petrolieri pentru sezonul rece 01 noiembrie 2025 – 31 martie 2026. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat.

Suplimentul pentru energie se acordă lunar, pe tot parcursul anului, inclusiv în perioada sezonului rece, în sumă fixă, în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate, în cuantum maxim de:

  1. a) 30 lei / lună pentru consumul de energie electrică (în factură);
  2. b) 10 lei / lună pentru consumul de gaze naturale (în factură);
  3. c) 10 lei / lună pentru consumul de energie termică (în factură);
  4. d) 20 lei / lună pentru consumul de combustibili solizi și/sau petrolieri (la titular)

În situația în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.

Categorii de beneficiari:

Pot beneficia de acest drept familiile care realizează venituri lunare nete pe membru de familie de până la 1386 lei,  respectiv persoanele singure care realizează venituri nete lunare până la 2053 lei  și care nu dețin bunurile cuprinse în Lista bunurilor cuprinse în Anexa nr.4 la normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 1154/2022.

Activitatea de înregistrare a formularelor de cerere – declarație pe proprie răspundere pentru acordarea ajutorului de încǎlzire a locuinței aferent sezonului  2025-2026, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, se va derula  astfel:

  • Pentru încălzirea cu energie termică în sistem centralizat:

Sediul COLTERM S.A. situat în strada Episcop Joseph Lonovici nr.4,  telefon: 0256/258722, 0256/258504, după următorul program:  luni-vineri, între orele  08:00 – 12:00 și 12:30 – 15:30

  • Pentru încălzirea cu energie electrică, cu combustibili solizi şi/sau petrolieri, gaze naturale:

Serviciul Beneficii Sociale, situat în Bv. Regele Carol I nr. 10, tel. 0256.220.583, după următorul program:

  • luni – joi, între orele 08:00 – 15:30
  • vineri, între orele 08:00 – 12:30

Pentru a beneficia de ajutorul pentru încălzirea locuinței pe toată perioada sezonului rece, noiembrie 2025 – martie 2026, solicitările trebuie depuse până pe data de 20.11.2025.

Pentru acordarea ajutorului de încălzire a locuinței aferent sezonului rece 2025-2026, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, în conformitate cu prevederile Legii nr.226/2021 privind stabilirea mǎsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, se ia în calcul cuantumul pensiilor aferente lunii anterioare depunerii solicitării.

Formularul de cerere-declarație pe propria răspundere se poate descărca de pe site-ul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, https://socialtm.ro și se poate transmite și on-line la adresa de e-mail:  ajutoare.incalziretm@gmail.com, scanat în format pdf.

Cererea și alte documente utile (Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului cuprinse în Anexa nr.4, Anexa 5 – declarație pe proprie răspundere, Listă acte necesare) se pot descărca de  pe site, această secțiune.

Acte necesare: 

  1. Cerere – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței – formular tip;
  2. Componenţa familiei şi veniturile realizate se dovedesc cu următoarele acte: actul de identitate, în termen de valabilitate, al membrilor de familie cu domiciliul sau reședința la adresa pentru care se solicită ajutorul (carte de identitate/buletin de identitate/pașaport/carte de identitate provizorie, certificat de naștere pentru copiii minori sub 14 ani), pentru cetățenii străini sau apatrizi: permis de ședere temporară sau permanentă, document de identitate, permis de ședere pe termen lung,  iar pentru cetățenii UE sau Confederația Elvețiană: certificat înregistrare, carte de rezidență (domiciliul sau reşedinţa trebuie să corespundă cu locul de consum);
  • Hotărârea judecătorească de divorţ sau certificate de deces, după caz;

Acte privind veniturile nete lunare realizate de familie/persoana singură în luna anterioară depunerii cererii:

  • adeverință privind venitul net (inclusiv valoarea bonurilor de masă, prime, ore suplimentare etc)
  • cupon pensie (orice tip de pensie)  luna anterioară depunerii;
  • cupon indemnizaţie de handicap din luna anterioară depunerii cererii;
  • cupon indemnizaţie de şomaj din luna anterioară depunerii cererii sau adeverinţă A.J.O.F.M.;
  • cupon indemnizaţie pentru creşterea copilului din luna anterioară depunerii cererii (decizie, extras de cont din care să rezulte explicit valoarea indemnizaţiei pentru luna anterioară depunerii cererii);
  • cupoane alocații pentru minorii dați în plasament familial sau încredințați spre creștere și educare;
  • acte doveditoare ale veniturilor din închirieri, dobânzi, dividende sau părți sociale; persoanele care nu realizează venituri vor depune o declarație în acest sens.
  1. În vederea dovedirii calităţii de proprietar sau chiriaş, solicitantul ajutorului pentru încălzirea locuinţei va anexa cererii unul din următoarele documente, după caz:
  • contractul de vânzare-cumpărare a unui imobil tip locuinţă;
  • contractul de donaţie a unui imobil tip locuinţă;
  • contractul de vânzare-cumpărare sau de donaţie a unui imobil tip locuinţă cu clauza de abitaţie, uz sau uzufruct viager;
  • contractul de schimb de locuinţe;
  • contractul (convenţia) de partaj voluntar;
  • contractul de întreţinere sau contractul de rentă viageră;
  • contractul de închiriere (locaţiune) care are ca obiect un imobil tip locuinţă, din fondul locativ de stat;
  • contractul de comodat (împrumutul de folosinţă) a unui imobil cu destinaţia de locuinţă;
  • certificatul de moştenitor;
  • hotărârile judecătoreşti, rămase definitive şi irevocabile, privind constatarea dreptului de proprietate, retrocedarea sau partajul unui imobil tip locuinţă;
  • autorizaţia de construcţie ori contractul de construire, a unui imobil tip locuinţă, însoţit de procesul-verbal de predare-primire a locuinţei sau de recepţie preliminară;

În cazul în care solicitantul măsurilor de protecție este un membru de familie major care nu are calitatea de proprietar sau chiriaş, acesta va prezenta împuternicirea legală (notarială) din partea proprietarului sau a titularului contractului de închiriere, dovedind totodată că are domiciliul sau reşedinţa la adresa pentru care solicită ajutorul de încălzire.

  1. Ultimele facturi complete de gaze naturale/energie electrică care să conțină în mod obligatoriu COD CLIENT și COD LOC CONSUM (pentru  persoanele care solicită ajutor de încălzire cu gaze sau energie electrică/persoanele care solicită suplimentul pentru energie).

În cazul copilului minor care locuieşte cu bunicii, în situaţia în care părinţii domiciliază la alte adrese şi care nu contribuie la întreţinerea minorului, copilul poate fi asimilat familiei bunicilor doar în condiţiile în care este stabilită măsura plasamentului sau a tutelei, altfel copilul este în întreţinerea părinţilor naturali.

Titularii ajutoarelor pentru încălzire și ai suplimentului pentru energie sunt obligați să comunice orice modificare intervenită în situația locativă, componența familiei și a veniturilor acesteia, în termen de 5 zile de la data de la care a intervenit modificarea.

Comunicarea modificărilor se face prin depunerea unei noi Cereri – declarație pe propria răspundere pe propria răspundere însoțită de documentele doveditoare care justifică modificarea.

Declararea unui număr mai mare de membri de familie, a unor venituri mai mici decât cele reale precum şi nedeclararea bunurilor deţinute, în scopul vădit de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune de fals, uz de fals sau înşelăciune, după caz, și se pedepseşte potrivit dispoziţiilor Codului Penal.

Citeste mai mult

Social

Echipe mobile pentru persoanele cu mobilitate redusă, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția de Asistență Socială, a inaugurat astăzi Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Dr. Aurora Heim”, un proiect care aduce împreună două servicii gratuite: Centrul de zi și Echipa mobilă.

Echipa mobilă, un serviciu nou și unic în cadrul DAS, oferă sprijin direct la domiciliul persoanelor cu mobilitate redusă, imobilizate sau care nu se află în proximitatea unui centru de zi. Prin evaluări personalizate, consiliere psihologică, suport emoțional, exerciții de kinetoterapie și masaj, echipa contribuie la menținerea sănătății beneficiarilor, combaterea izolării, la creșterea autonomiei și la integrarea în comunitate. Serviciul are o capacitate de 20 de beneficiari pe zi.

„Comunitatea are nevoie de toți membrii săi, de aceea căutăm permanent să dezvoltăm servicii adaptate. Săptămâna trecută am deschis primul Centru de Zi din țară dedicat exclusiv tinerilor cu dizabilități, iar astăzi am inaugurat Complexul ‘Dr. Aurora Heim’, cu centru de zi și echipă mobilă pentru adulți. Este pentru prima dată când sprijinul nostru ajunge nu doar în centre specializate, ci și direct la domiciliul beneficiarilor”, a declarat viceprimarul Paula Romocean.

„Acest proiect marchează o etapă importantă în dezvoltarea serviciilor sociale din Timișoara. Am transformat un centru existent într-un complex de servicii moderne, incluzive și am adăugat un serviciu social nou, echipa mobilă, pentru a ne asigura că sprijinul ajunge și la cei care nu se pot deplasa. Ne dorim ca prin aceste servicii să oferim persoanelor adulte cu dizabilități șansa de a fi mai active, mai integrate și mai conectate la comunitate”, Simona Potîng, Director General Adjunct DAS MT.

Centrul de zi „Dr. Aurora Heim” își extinde activitatea și devine accesibil tuturor adulților cu dizabilități de peste 18 ani, nu doar celor diagnosticați cu Alzheimer. Această transformare răspunde unei nevoi reale venite din comunitate, aceea de a oferi un spațiu specializat pentru sprijin, recuperare și integrare socială pentru adulți cu diverse tipuri de dizabilități. Astfel, persoanele adulte cu dizabilități care au păstrat un anumit grad de independență, își pot asigura nevoile de bază și pot comunica, găsesc aici un spațiu sigur și prietenos pentru terapie, recuperare și socializare. Centrul oferă consiliere psihologică, logopedie, kinetoterapie, art-terapie, ergoterapie, activități educative și de integrare socială, având o capacitate de 50 de persoane pe zi, respectiv 200 pe lună.

Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Dr. Aurora Heim” este situat pe strada Ioan Plavoșin nr.21.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite